Játék Kritika By Wangood - Starcraft 2: Wings of Liberty kritika
2011.09.03. 08:00
Tizenhárom éve már annak, hogy kijött az RTS-kategória ura, a StarCraft, mellyel napjainkig sokan játszanak (2009-ben legalábbis bőven voltak fent a multin), és amely Dél-Koreában nemzeti sporttá (igen, így van, kedves olvasó, nem hallucinálsz) nőtte ki magát. Mekkora elvárásokkal találhatja szemben magát a fejlesztőcsapat, amikor egy évtizedes klasszikusnak készít folytatást? Talán nem túlzás: teljesíthetetlenekkel. De a Blizzard belehúzott, és legjobb tudása szerint megalkotta a StarCraft2-t! Pontosabban annak egyharmadát...
Tehát vizsgáljuk meg alaposan ezt a bizonyos folytatást minden szemszögből!
Pont, ahol abbamaradt
Nem szándékozom leírni ide az első rész és a Brood War kiegészítő aprólékos és fél Kína méretű szereplőgárdával dolgozó történetét (ha valaki szeretné, természetesen megteszem, de már megtalálható online).
A Wings of Liberty főszereplője Jim Raynor, aki a Konföderáció marsallja, majd az ez ellen harcoló Korhal Fiai terroristacsoport vezetője volt, most viszont csupán egy idült alkoholista zsoldosvezér, a régi ellensége, Arcturus Mengsk által vezetett Terran Domínium első számú közellensége. És egy kicsit hasonlít Till Lindemannra.
Szóval, Raynor a Domínium egyik perifériabolygóján iszogat, amikor régi harcostársa, Tychus Findlay (akire jóakarói páncélt hegesztettek) hatalmas üzletet ajánl neki: szerezzék meg az ősi Xel'naga nép ereklyéit, és jó pénzért passzolják le az ismeretlen megbízóknak. Raynor persze belemegy, hiszen kell a pénz a zsoldosokra, ugyanis eltökélt szándéka, hogy megbuktatja Mengsket. Azonban semmi sem megy egyszerűen, ugyanis közben támadásba kezd a Zerg Raj, a kiapaszthatatlan létszámú bio-organikus alien bagázs, akiknek vezetője egy fertőzött terran nő, Raynor szerelme, Sarah Kerrigan.
Nagyjából ez az alaphelyzet, és vétek lenne lespoilerezni a történet végét, úgyhogy nem is folytatom, de annyit elárulok, a zseniális csavarok mellé becsúszik pár blődség is (például mi a jó atyaúristennek kell az ellenséges vezért életben hagyni, hogy aztán emiatt egy übergonosz ne igázza le a Koprulu szektort?) De akkor térjünk is rá a kampányra.
Nagy szeletnyi egyharmad torta
Itt térnék rá arra a bizonyos "harmadolásra". Az Activisiont üzletpolitikája miatt rengetegen kritizálták, főleg hogy Robert "Bobby" Kotick vezérigazgató nem is tagadta: neki pénz kell, de abból legalább sok. Így született meg a döntés, hogy a három faj (Terran, Zerg, Protoss) kampányát három teljes árú játékban adják ki. Végül azonban a rajongó-százezrek diadalmaskodtak: a következő hadjáratok nyomott áron kerülnek majd a boltokba.
Az már más kérdés, hogy ez az egy szem hadjárat tartalmasabb, mint az első rész három frakciójáé együttvéve. Összesen 29 küldetés vár ránk, de legalább kétszer ki kell pörgetnünk az összes lejátszásához, hiszen vannak taktikai/morális döntések, melyek kihatnak arra, milyen feladatot kell teljesíteni. Emellett a küldetések nem is lineárisak, a csillagtérképen mindig lehet választani közülük. Szintén üde színfoltja a hadjáratnak a Hyperion, Raynor hajója, melynek fedélzete bejárható, és a különböző szinteken hasznos tevékenységek folytathatók: a laborban Zerg és Protoss fejlesztési pontjainkat kovácsolhatjuk kézzelfogható előnnyé, a fegyvertárban vár minket cinikus ezermesterünk, akinél az egységek (rengeteg van, és jelentősek a változások az SC1-hez képest) tulajdonságai javíthatók- súlyos kreditszázezrekért, ugyanis a végső csatákat leszámítva minden misszióért pénzjutalom jár-, a kantinban pedig tévézhetünk (achievement is jár érte), illetőleg kipróbálhatunk egy játékgépet, amin a Lost Viking nevű rendkívül nehéz scrollozós-lövöldözős gammával edzhetjük idegrendszerünket. És persze a hajóhíd, ahol a csillagtérkép helyezkedik el, és a korábbi missziókat is újrajátszhatjuk, amire számos achievement buzdít. Mindemellett a feladatok változatosságára sem lehet panasz, sőt, egy történetbeli svédcsavarnak hála a protoss fajjal is van néhány küldetésünk, ami szintén megsüvegelendő (főleg, hogy az ő főszereplésükkel készülő Legacy of the Void kiegészítő legkorábban 2013-ban jön). A nehézségi szint pedig remekül skálázható, de senki ne bízza el magát, én előbb nézem újra a Higurashit (igen, szerintem bűnrossz), minthogy nekiálljak Brutal fokozaton az utolsó pályának.
Ráncfelvarrva
A játék hihetetlenül jól néz ki... amennyiben legalább egy reaktorblokkot elhoztál Fukusimából. A minimum rendszerkövetelményhez ugyan nem kell csúcsPC, de ahhoz, hogy ultrára tudd húzni a graphics quality csíkot, illetőleg ne tudj megvacsorázni a töltési idő alatt, erős vas kell. Ám ettől kissé függetlenül is kijelenthető, hogy a Wings of Liberty egy szép játék. Mozgás közben is, a kampány átvezető videói pedig pláne. A zenék tökéletesek, egy rossz szavam nem lehet rájuk, a szinkronnál a technikus fickóé egy kicsit zavart, de ez már szőrszálhasogatás. Az irányítás könnyen elsajátítható, RTS-ről lévén szó, az egeret erősen kell rángatni, a billentyűzetnek pedig az épületek, egységek "hotkey"-jei révén vesszük nagy hasznát.
Multiörömök
A multiplayer külön kategóriája a játéknak, hiszen a szavatosságát is alaposan kitolja. 7 ligája van: grandmaster (erről a földi halandó ne is álmodjon, ez a top 200 játékos a világon), master, diamond, platinum, gold, silver, bronze. Ezekbe a ligákba a változatlanul remekül teljesítő Battle.net keretrendszer "ladderje" oszt be, ami papíron szép, de sosem működött a legjobban. Most meg, hogy már csak egy értékelő, ún. placement meccset kell vívni a ligabeosztáshoz, még kaotikusabb az egész. Négyféle multi van (1v1, 2v2, 3v3, 4v4), van Free-For-All mód, lehet kooperatívban meccselni a gép ellen, van kilenc (meglehetősen nehéz) challenge, és akinek ez még mindig nem elég, annak ott vannak a "usemap"-ok, ahol a játékostársaid által kreált pályákon próbálhatod ki magad, iletve te magad is szerkeszthetsz, és rengeteg feloldható achievement gondoskodik arról, hogy mindig legyen miért teperni. A 3 faj is kicsit kiegyenlítebb lett (pl. a görényimba Siege Tankból jócskán visszavettek), élvezetes partikat lehet nyomni megfelelő ellenféllel. Azonban ehhez már nem ad sok segítséget a játék: bár techfa és részletes egységleírás van, tutorialt csak a terranok kaptak, és az sincs nagyon eleresztve, bár tény, az alapok elsajátítására megfelel.
Summa Summarum: A Starcraft 2: Wings of Liberty a legjobb RTS a jelenlegi piacon, és abszolút méltó folytatása az előző részeknek. Igaz, árcsökkentésről nem tudok a megjelenése (2010. július) óta, de bátran állítom, erre a játékra megéri spórolni. Én is aktívan játszom, úgyhogy aki szeretné velem összemérni játéktudását, az nyugodtan keressen meg a névért és a UserID-ért. A játékért pedig örök hála, Blizzard!
PRO: Nagyszerű kampány, megunhatatlan multi, kifogástalan audiovizuális körítés.
KONTRA: Azért egy részletes tutorial nem ártott volna...
Végső értékelés:
9.8/10
by: Wangood
<Ide a végére mondanám, hogy akinek kérdése van a cikkel/a játékkal kapcsolatban, játékot ajánlana nekem a Szegasztok! sorozatba, vagy bármi más, nyugodtan fejtse ki kommentben.>
Szerző: WanGood
9 komment
Címkék: kritika by starcraft2 wangood szegasztok! szegasztok irasos kritika szegasztok rovat
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Member · http://lehetvelem.blog.hu 2011.09.03. 08:25:11
"a görényimba Siege Tankból jócskán visszavettek"
Ezt örömmel hallom. Ha jól tudom, egy ideig ki is akarták venni, de akiknek nem elég, hogy eddig a terran fejlődésfája volt a legolcsóbb, azok nagyon sírtak utána.
Mondjuk nem is akarok kapkodni annyira, engem pont a másik két faj érdekel jobban. :)
WanGood · http://animemangapalota.blog.hu 2011.09.03. 11:50:17
LMPVideó 2011.09.03. 11:59:33
Peter1989 · http://peter1989.wordpress.com/ 2011.09.09. 20:59:41
Más téma a Starcraft világ, ami ugyan hangulatos, de lényegében egy nagy W40k copycat az egész, csak jócskán lebutítva, némi Alien, Starship Troopers behatással.
Terran = Space Marine mínusz vallás.
Protoss = Tau + Elda
Zerg = Tyranid
WanGood · http://animemangapalota.blog.hu 2011.09.09. 22:09:18
És természetesen én is hallottam már ezen játékokról (az más kérdés, hogy csupán a C&C4-gyel játszottam, és szerintem bűn rossz, igaz a sorozat régi rajongói is ezt mondogatják).
A Warhammer univerzumot illetően pedig kisegíthetsz, mert bevallom, azt nem ismerem. Illetőleg azt sem tudom, hogy az 1998-as SC1 előtt volt-e W40k játék?
A Starcraft univerzumát pedig nemhogy lebutítottnak nem nevezném, hanem pont hogy helyenként túlságosan sokrétű, és zavaros is, Jóban Rosszban mennyiségű szereplővel.
Peter1989 · http://peter1989.wordpress.com/ 2011.09.09. 23:02:26
A C&C sorozat a Generalsig volt színvonalas, onnantól kezdve, hogy az EA felvásárolta a Westwood-ot, szépen elkezdett esni a színvonal.
Warhammer 40.000 eredetileg táblás taktikai játékként kezdte a pályafutását még a 80-as években, de már akkor és azóta is készültek belőle könyvek, és persze videojátékok is, igaz ezek RTT-k voltak, tehát nem volt nyersanyag farmolás és bázis építgetés. Az első igazi RTS-ük az a Dawn of War volt.
A Starcraft univerzum... na most az egész kábé úgy néz ki, hogy fogták az első nagy Tyranid inváziót, és ezt átalakítgatták saját ízlésük szerint. Jön az über biológiai szuperfaj a Zerg, ami ellen elkeseredett harcot vív a lassan kihaló Protoss, és az egymás ellen acsarkodó emberiség, pont. Ez ami a Starcraftban zajlik, a W40k univerzumban mérve akkora, mint ha egy könyves szekrényről levennél egy közepesen vastag könyvet.
A Starcraftban van 3 faj, a Warhammerben van 7 fő faj (Ember, Chaos, Elda, Tau, Ork, Necron, Tyranid) illetve ezeken belül még egyéb frakciók, például Chaos Elda, vagy az Embereken belül van Birodalmi őrség, Űr Gárda, Inkvizíció, stb. Na most a W40K ennek a 7 fő fajnak 40.000 évnyi történelmét foglalja össze, ami azért enyhén szólva sok, és inkább nevezném túlságosan sokrétűnek. =)
Amúgy a Warcraft meg a Warhammer Fantasynak a kópiája, csak az még gagyibb.
WanGood · http://animemangapalota.blog.hu 2011.09.10. 01:12:14
Úgy tűnik, te viszont otthon vagy ebben a szegmensben, milyen W40k (mintha valami harckocsiról beszélnék :D) játékokat/könyveket tudnál ajánlani?
Utolsó kommentek