"Ebből háború lesz? Disznóság!"

Sok víz lefolyt már a cián Dunán a legutóbbi játékkritika óta, de ma ennek vége szakad, hiszen ismét Szegasztok! kritikával jövök. Ez alkalommal pedig egy olyan játékról fogok beszélni, amit honfitársaink készítettek. Sajnos a Stormregion 2009. áprilisában megszűnt, így biztosan nem boldogítanak minket (legalábbis ezen a néven) több stratégiával. Ma tehát a világhírű Panzers széria készítőinek legelső játékáról olvashattok kritikát.
Jöjjön hát a S.W.I.N.E.!

 

 

Katonadolog-másképpen

A SWINE tehát egy 2001-es játék, melyet a Stormregion készített, és a (már jó ideje csődbe ment) Fishtank Interactive adott ki. Műfaját tekintve RTS (RealTimeStrategy, valósidejű stratégia).

Mivel már az ezredfordulón is tele volt a padlás II. világháborús játékokkal , a Stromregion egyedi környezetet csinált munkájának-itt nyulak és disznók háborúznak! Aki ezek után rányomja a "jajdecuki" bélyeget, az mellétrafált, mert a darwini evolúcióelméletet kicsit elméretező dögök teremtmények tankokkal ugranak egymásnak!

Böllér leszel, vagy vadász?

A játék története nagyon jó. A történet szerint Acélagyar (Iron Tusk) megdönti a Disznó Köztársaságot, és felépíti saját kis diktatúráját. A polgárháború sújtotta ország gazdasága mélypontra kerül, és a közgázhoz mit sem értő diktátor az egyetlen megoldást a hódításban látja: a nyulak országa, Répaföld (Carrotland) természeti kincsire fáj a foga. Eddig terjed az alapfelállás, neked pedig a főmenüben választanod kell:Acélagyar hű katonájaként hódítod-e meg a nyulak földjét, vagy a tapsifülűek oldalára állva vered vissza a sertéseket?
A II. világháborús párhuzamokat könnyen észre lehet venni, és szerintem szellemes ötlet volt, hogy így tálalták a világégést.

Nem játék(menet)

Ennyi felvezetés után vizsgáljuk is meg konkrétan a játékmenetet. Fentebb már szóltam a tankokról, nos igen, itt más eszközöd nem is lesz a harcra, úgyhogy az órisái óriási tankcsatákra mindenki készüljön! Akár nyulakkal, akár disznókkal játszol, a tankok minimális eltéréssel megegyeznek (a funkciót és nem a külcsínyt illetően), szóval egy rövid felsorolás álljon itt:

Parancsnoki jármű: A leggyorsabb egység, de nincs önvédelmi fegyverzete. Viszont pályánként egy alkalommal lehet a légierőt kérni vele, ami igencsak hasznos funkció.

Páncélgépkocsi: Gyors, olcsó, és képes átgázolni a vízen. Lövege nincs, csak gépágyúja, ami a játék vége felé csupán szúnyogcsípés az ellenségnek, szóval egy idő után használhatatlan.

Könnyűharckocsi: Nekem ez volt a kedvenc egységem. Viszonylag olcsó, de erős löveggel van ellátva, jól bírja a gyűrődést. Specialistása, hogy be tudja ásni magát, ilyenkor mozgásképtelen, de kétszer annyi lövést bír.

Nehéztüzérség: Nagy sebzés, nagy lőtávolság, amit ajánlott is kihasználni, mert igen sérülékeny, szóval a harc dandárjától jobb távol tartani.

Rakétás: Brutális sebzés, ráadásul képes sorozatot lőni (6 rakéta egyszerre). Viszont sebessége egy defektes Trabantéval vetekszik, és lőszere is igen kevés van.

Tankelhárító: Az egyetlen egység, ami nem egyforma a két oldalon. A nyulaknál rakétás, villámgyors, a disznóknál egy arcpirítóan lassú dög, ami ráadásul nem is lő túl erőset.

Vontató: Utánpótlás szállítására, illetve mozgásképtelen harckocsik elvontatására való. Viszont neki van a legkevesebb élete, szóval tűzharcba terelni nem ajánlott.

Nehézharckocsi (mozsár): Iszonyatosan sok életereje van, viszont dög lassú, kevés lövedéket szállít, kevés sebzést okoz, szóval csak ágyútölteléknek jó.

Aknász: Aknákat fektet. Olyan küldetéseknél, ahol védekezni kell, megéri beszerezni.

Mozgó erőd: Egy lövés-egy halott. Övé a legerősebb sebzés, és a hatótávolsága is nagy, viszont nevével ellenétben szinte mozgásképtelen, az újratöltés pedig két-három perc, ami alatt rommá lövik.

Az egységeket tudod tunningolni (pl. nagyobb hatótáv, öngyógyítás, morálnövelés, extra lőszer), de ezek természetesen plusz pénzbe kerülnek.

Ezek után konkrétan a játékmenetről. Mind a két hadjárat 12 küldetésből áll, és a kezdőtőke is hasonló: egy parancsnoki, három páncélautó, két könnyűharckocsi (meg asszem disznóknál van egy nehéztüzésrségi). Minden pálya végén 1000 SP (skillpoint) üti a markod, ebből kell egyre nagyobb hadsereget kihozni. Na és itt érkeztünk el egy kellemetlen ponthoz. Minden játékba kell kihívás, ez természetes. Ám a SWINE rengetegszer átborul a kihívás és a szívatás közti határmezsgyén. A nyulaknál még csak hagyján, ott az első három küldetés elég egyszerű, abból fel tudod tápolni magad, és így-"bár keseregve, bajok közt"- de legalább végig tudod vinni. A disznóknál még ennyi segítséget sem kapsz, az első küldetést is nagyon könnyen el tudod bukni, ha nem taktikázol rendesen. A fő gond azonban, hogy 1000 SP semmire sem elég, a legolcsóbb harcos egységből (páncélautó) is csak három fér ki belőle, minden extra nélkül. Szóval svájci bankárokat meghazudtoló módon kell spórolni a pénzzel. Gyakorlati példaként említem, hogy a nyúl hadjárat is csak úgy sikerült, hogy az utolsó két küldetést easyn toltam, a disznóknál meg így is elakadtam-asszem a 7. pályán. 10+1. csapásnak pedig ott van a mesteséges (un)intelligencia- az ellenség okos, és taktikus (bár néha hajlamos figyelmen kívül hagyni, hogy szétlövöm), a saját egységeid útkeresési algoritmusát viszont a mennyországból licencelhette a Stormregion (ugyebár Isten útjai kifürkészhetetlenek).

Kellemesebb dolgok. A pályatervezés teljesen rendben van, vannak a pályán rombolható tereptárgyak, egész takarosan berendezett települések, minden.
Szintén nem érheti kritika a grafikát. Az egységek és a tájak szépek, a vízanimáció pedig még napjainkban is megállná a helyét. A legpofásabbak azonban az átvezetők.
Zene csak a főmenüben szól, de ez nem hiba, sőt! A hangok ugyanis kiválóra sikeredtek. A környezeti hangok éppúgy, mint az egységek szinkronja, ami egyébiránt tovább erősíti a világháború-parafrázist, hiszen az angol verzióban a disznók német, a nyulak francia akcentussal beszélnek.

Összességében ez egy olyan játék, amelyet csak az RTS-ekben, stratégiákban jártasabbaknak ajánlok, de nekik nyugodt szívvel. Ráadásul 2006 óta az angol verzió ingyen letölthető-teljesen legálisan. Szóval jó disznó(nyúl) irtást mindenkinek!

Fanmade Trailer:

ÉRTÉKELÉS

S.W.I.N.E.

Fejlesztő: Stormregion
Kiadó: Fishtank Interactive
Kiadás éve: 2001
Műfaj: RTS

Ami tetszett (pro):

+Pofás grafika
+Remek szinkron és hangok
+Jó történet
+Sokféle egység
+Komoly kihívás
+Mindez ingyen

És ami nem (kontra):

-Rosszul balanszolt egységek
-Helyenként túl nehéz
-Az MI ámokfutásai

Végső pontszám: 81%(8.1/10)

WanGood


 

A bejegyzés trackback címe:

https://animemangapalota.blog.hu/api/trackback/id/tr672414055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thermo-nukleáris csatacickany 2010.11.05. 10:40:58

régi szép idők...amikor még naponta nevettem azt hogy : "Ezek a nyulak jól égnek!"

Palacsintaxx · http://raven01988.wordpress.com/ 2013.02.18. 19:21:32

én is szerettem vele játszani:) hatalmas játék volt a maga idejében:P Emlékszem akkor még a kalóz játékokat :D számítógépes boltokban lehetett beszerezni, ahol kiírattad egy sráccal akinek volt rendes internet összeköttetése, de mire letöltötte a játékot 2 napba telt plusz az írás:P erre is egy hatalmas dobozban akadtam rá:P hmmmm a red alert sorozat mellett az egyik kedvencem, a magyar szinkron is kellemes volt hozzá :D
süti beállítások módosítása