Sziasztok!

Közeledik az év vége, így tehát ismét eljött az idő, hogy listába szedjem az általam idén látott filmek közül azt a 10-et amiket a legjobbnak tartok, illetve azok közül amiknek még a létezését is legszívesebben elfelejteném.

Azt meg kell hagyni, hogy érdekes éve volt a moziknak az idén. Mivel a szuperhős filmek kvázi szabadságra mentek az idén, így más, sokkal minőségibb film kerülhetett be a hazai mozikba, vagy éppen olyanok is amiknek aztán semmi keresnivalójuk nem volt ott, de arra mindenképpen jók voltak, hogy kitöltsék két vetítés között az üres réseket. Lássuk is akkor, hogy melyek voltak 2024 számomra legjobb, illetve legrosszabb filmjei. Ahogy mindig, a lista kizárólag személyes összeállítású.

untitled-design-7-1200x960.png

Kezdjük a sort a rosszakkal, hiszen azokon jobb minél előbb túlesni!

 

10: Csúfok

658575_1723146155_1479.jpg

 

A távoli jövőben az emberiség energetikai és társadalmi káoszba fullad, így, hogy lelassítsák mindkét folyamatot, a brit tudósok létrehoznak egy energiacsökkentő orchideát, a gyerekeken pedig 16 éve korukban olyan szépészeti beavatkozásokat végeznek amiktől ők maguk tökéletesen szépek lesznek, így ezzel már nem kell foglalkozniuk a hátralévő életükben. Tally és barátai azonban fellázadnak a korrupt és felszínes társadalom ellen és egy nagy kaland veszi kezdetét amiben blablablabla....., komolyan érdekel ez egyáltalán valakit?

Nem is tudom, nem szólt senki sem a rendezőnek, hogy az 5. Hullám után az ilyen disztópikus young adoult szarok már senkit nem érdekelnek, sőt egyenesen kiröhögik őket? Mert láthatólag mintha ezt rajta kívül mindenki tudta volna, csak nem merték elmondani neki. Azért annyiban árnyalódik a kép, hogy a film még a zsáner felemelkedése előtt, vagyis 2006-ban lett eredetileg bejelentve,hogy elkészül, a könyv maga pedig 2005-ben látott napvilágot. Lehet talán végleg megérte volna kukába dobni az ötletet azóta , mert lehet, hogy a könyv jó, de a film érdektelen, unalmas, enervált, közhelyes és sablonos. Joey King-en látszik, hogy csak a pénzért vállalta, de mindenki más is olyan felejthető mint a 2 napja kidobott csokipapír. Nincs jobb szó rá mint a színtiszta időpocsékolás.

9: Winnie the Pooh : Blood and Honey II.

winnie_the_pooh_blood_and_honey_2-432959308-large.jpg

 

A Százholdas Pagony sorozatgyilkosokká vált tagjai visszatértek, hogy még több áldozatot szedjenek, főleg az azóta a poklok poklát átélő Róbert Gidára fáj a foguk aki azonban nem hagyja magát és ahogy egyre mélyebbre ás a saját múltjában, úgy jön rá egyre több dologra, többek közt arra, hogy valójában kik is ezek az állatok akiket gyerekkorában ismert és, hogy miért is kezdtek esztelen gyilkolásba.

Most joggal jöhet a kérdés, hogy mit keres ilyen alacsonyan amikor az első rész pusztulat rossz volt? Nos pont azért, mert ez a rész már nem pusztulat rossz. Rossznak rossz, de ebben már, még ha nem is nagyon, de megvan az a fajta trashbáj amiért például az első Sharknado filmet vagy a Gyilkos paradicsomok támadását is szeretni lehet. Emellett látszik a megemelt büdzsé is. A maszkok és jelmezek sokkal jobbak, Mackóék már beszélnek is és a hentelések is jobban vannak megrendezve. Néhol még egész ötletesek is.Azt mondom, hogy ez a film már beleesik a pont nézhető kategóriába, de még így sem jó.

8: Egércsapda

egercsapda.png

 

Egy csapat kurvára idegesítő tini, akik mind 30-nak néznek ki btw, egy arcade teremben ragadnak ahol miközben ők gyilkolják a nézők agysejtjeit, egy Mickey Egér maszkos gyilkos kezdi el mészárolni őket.

A public domainné lett Mickey egér első filmje amiben az égegyadta világon semmi sem működik. A felvétel olyan mintha egy IPhone-al vették volna fel, borzalmas effektek, vágások és színészi játék jellemzi. És a legnagyobb tökönrúgás az az, hogy ez a hulladék moziba került itthon is. Miközben más filmeket csesznek behozni, az ilyenek vetítést kapnak itthon. Na ez a felháborító. Ne nézzétek meg!

7: A Holló

119417_1721136092_9544.png

 

Gondolom az eredeti Hollót senkinek sem kell bemutatnom. Egy ízig-vérig sötét, gótikus , metál bosszúfilmbe ágyazott dráma ami sajnos egyszerre lett Brandon Lee legjobb, de egyben legutolsó filmje is ami azóta kultuszfilmmé nőtte ki magát. És hát mit szokás csinálni a régi kultfilmekkel: Remakelni őket!

Pedig annak tükrében, hogy micsoda produkciós pokol volt éveken keresztül a film körül, inkább hagyniuk kellett volna fenébe az egészet. A holló remake ugyanis piszkosul rossz. Nem csak, hogy nem ér fel az eredetihez, de szükségtelenül túlmisztifikált, vontatott, az eredetinek a sármja teljes mértékben hiányzik beelőle, és mindennek a tetejében Bill Skarsgard karrierjének legpocsékabb alakítását nyújtja. A partnerével sincsen semmi kémia köztük. Köszönjük, de ezt kár volt feltámasztani. Inkább nézzétek meg az eredeti valamelyik folytatását, mert ehhez képest azok Oscar esélyes filmek.

6: Madam Web

mv5bodviotziotqtotc4zc00zjuxlwezmjity2exmmnlndlinje4xkeyxkfqcgc_v1.jpg

 

Még most sem tudom megérteni, hogy a Sony mit gondolt amikor úgy döntött, hogy Pókember nélküli Pókember filmeket csinál a legendás hálószövő ellenségeivel a főszerepben. A Madam Web még ezalól is kivétel, mivel ő maga nem ellenség , hanem Póki segítője, így aztán végképp fejvakarásra adott okot, hogy ezt mégis, hogy gondolták?

A történet unalmas, a cselekmény kottára kiszámítható, a CGI és egyéb vizuális effektek olyan filmeket idéznek meg mint a 2000-es évekbeli Daredevil Ben Affleckel vagy az Elektra, a főgonosz pedig annyira sótlan mint a vasárnapi húsleves, a motivációja meg aztán végképp a csúcsröhej kategória. Dakota Johnson legalább próbálkozik valamivel színészet terén, Sidney Sweeney viszont végig úgy néz ki és viselkedik mintha egy ártatlan kislányruhás pornószínésznőt játszana aki eltévesztette a házszámot és rossz forgatásra érkezett. Ráadásul Mary és Ben behozatalával sikerült a legszarvasabb timeline hibát elkövetniük a forgatókönyv íróknak. Ugyanakkor bármennyire is hihetetlen, nem ez volt az idei év legrosszabb képregényfilmje , hanem....

5: Venom: Az Utolsó menet

venom-az-utolso-menet--2024--e7sbnh1lkx.jpg

 

Így van! 2024 legrosszabb képregény filmje a Venom utolsó felvonása amin végig érződik, hogy kvázi senki sem akarta már ezt megcsinálni, de nem tehettek mást.

Akármennyire is hihetetlen, én nem utálom az első Venomot, hiszen az még egy film akart lenni. A 2.-nál már erősen rezgett a léc, ennél pedig végleg borult minden. Knull-t a lehető legszánalmasabban ábrázolják, a szimbióták is inkább Xenomorphoknak tűnnek, a látvány borzalmas, Tom Hardy végig olyan fejet vág mint aki full részegen csinálta végig a forgatást ( szerintem ez így is volt btw), Juno Temple meg annyira azt se tudja hol van, hogy azt még elrejteni sem tudja. És az a táncjelenet! Na az teszi fel végleg az i-re a pontot.

Valahol azért sajnálom, mert az elsőnél még érezhető volt, hogy akarnak kezdeni valamit Venommal, de úgy látszik ennyi volt. Akárcsak a Sony filmes univerzumának. A Kravent pedig továbbra sem vagyok hajlandó megnézni.

4: Joker : Kétszemélyes téboly

mv5bn2riyzkxmtatotaync00mdczltljyjctotbmntdky2q4zda5xkeyxkfqcgc_v1_fmjpg_ux1000.jpg

 

2019-ben a Joker hatalmas kassasikert aratott, egymilliárd fölötti bevételt termelt és elhozta Joaquin Phoenix jól megérdemelt Oscar díját is. A folytatásra pedig 5 éve kellet várni annak ellenére, hogy Todd Phillips nem akarta megcsinálni, végül csak beadta a derekát és elkészült a Kétszemélyes Téboly ami nemcsak, hogy hatalmas bukás lett mind kritikailag és anyagilag, de megérdemelten lett az.

A film ugyanis ahelyett, hogy Joker és Harley kapcsolatára, illetve Arthur teljes Jokerré válására koncentrálna, inkább egy végtelenségig idegesítő és fárasztó musicalben mesél valamiről. Nagyjából felmondja azt, hogy mi történt az első részben egy tárgyalótermi dráma keretein belül . Még ez sem lett volna rossz ötlet, de a film láthatóan nem akar az égvilágon még erről sem, de kvázi semmiről sem szólni. Nincs cselekmény, nincs történetív, őrület meg pláne nincs, a zenés betétek meg csak arra jók, hogy húzzák az időt és vizuális gag-ként meséljenek arról, hogy mit gondol valójában Arthur. Phoenix viszont itt is kihozza magából amit lehet, Lady Gaga viszont hatalmas csalódás mint az itteni Harley Quinn. Főleg azért mert bár Gaga remek választás volt a szerepre, az ő karakterével sem kezdtek az égvilágon semmit, még csak jellemet sem írtak neki, semmit. A vége pedig, hát arról nem is mondok semmit.

Hatalmas csalódás és kihagyott ziccer ez a film, pedig isteni jó is lehetett volna.

3: Rebel Moon - Scargiver

639981_1710710505_3938.png

 

Zack Snyder Star Wars wannabejának 2. felvonása ami még az első résznél rosszabb, ami nagy szó tekintve azt, hogy már az első rész is bűnrossz volt. Snyder viszont itt is alulmúlta magát. Mikor már a magvetést és az aratást is olyan mértékben lassítja be, hogy az minél epicebbnek tűnjön, mikor minden jelenet alatt epicnek szánt vonósnégyes szól, mikor minden akciójelenet a legszemrákot okozóbb CGI-al van megcsinálva akkor joggal merül fel a kérdés, hogy Snyder mi a halált fogyasztott amikor ezt kitalálta? De nem csak ezzel vannak bajok. A forgatókönyv minden SW klisét felvonultat, akárcsak az első rész, a harcok követhetetlenek, a színészi játék pedig kriminálisan rossz. Arról a bizonyos mémmé vált jelenetről pedig ne is beszéljünk.

Ez a film olyan mintha összenyomott pet palackokat néznénk. Színes, de belül üres és semmilyen. Snyder bácsi pedig felőlem csinálhat akármilyen filmet a jövőben, én nem vagyok hajlandó tőle semmit sem megnézni, mert egyszerűen nem érdemli meg, hogy az ehhez hasonló vackaira bárki is az idejét vesztegesse.

2: Szellemírtók - Frozen Empire

mv5bnjcwmwq4ntktodu5oc00nzbjltg0y2mtztrjndkzmjzmote4xkeyxkfqcgc_v1_fmjpg_ux1000.jpg

 

Az Örökség után folytatódik a Szellemirtók franchise inkább meggyalázása mintsem feltámasztása. A történet szerint egy ősi Szellem, Garakka akarja a világot leigázni, a megállítása pedig a frissen verbuvált új szellemírtó csapatra , vagyis inkább családra hárul.

Papíron ennek kéne történnie, de a valóság az, hogy a többi szereplő vagy balfaszkodik vagy csak biódíszlet, addig az igazi főszereplő Phoebe aki mindent meg tud csinálni egyedül mert ő okos, tökéletes, bevállalós, belevaló, igazi erős női karakter, tökéletesen ért nem csak a kvantumfizikához, de minden máshoz is annak ellenére, hogy még csak tinédzser is!

Nektek is hányingeretek lett az előbb olvasottaktól? Nem csodálom. Lényegében ennyi történik a filmben. Amíg a többiek nem csinálnak semmit addig a kiscsaj vagy megold mindent 2 mp alatt vagy a lehető legsuttyóbb és paraszt módjára osztja a körülőtte lévőket, mert ők semmit sem értenek semmihez és őt sem értik meg micsoda felelősség van rajta. Érzitek a woke szagot? Mert én is! Ennek a filmnek minden egyes mp-e ami az emberi karakterekkel foglalkozik egy sértés mindenkire nézve. Sértés a nőkre, a férfiakra, a tinédzserekre, az eredeti gárdára, mindenkire. Ha ezeket kivennénk a filmből és csak a jó részek maradnának akkor az egész film nagyjából 30 perc hosszú lenne, sőt talán még annyi se.

Ez a film ami tökéletesen szemlélteti azt, hogy mi történik akkor ha valamit a mai társadalmi trendeknek megfelelően akarnak újraéleszteni. A válasz pedig az, hogy egy katasztrófa. És nem, nem ez az egyetlen film ezen a listán ami ettől bűzlik. Első helyezettünk ugyanis ezt a sémát a maximumra járatja.

1: Borderlands

mv5bmdhkmzqzzmqtogq1ns00y2fhltkzyjatnwe1mmriowm1mjuzxkeyxkfqcgc_v1_fmjpg_ux1000.jpg

 

Előre leszögezem, hogy én semmit nem tudok a játékokról, de a film önmagában nézve is egy katasztrofálisan minősíthetetlen hulladék aminek még a puszta létezése is bűn és sért az egész világegyetemre nézve. Bár ezt már akkor lehetett tudni, mikor olyan hírek szivárogtak ki, hogy Craig Mazin levetette a nevét a stáblistáról, és az sosem jelent jót.

Már maga a tény, hogy a film úgy funkcionál mint egy tescós Galaxis őrzői, annak viszont minden bája és humora hiányzik belőle. A jelmezek nagyobb sikert aratnának a Mondocon cosplay versenyén mint itt, a vágás miatt a harcok követhetetlenek, de az igazi mélypont az a történet és a színészek. Egy brutális, káromkodós és mocskos hangulatot ábrázoló játékot csináltak meg 12-13 éveseknek szóló filmnek egy full sablon keresgélős és menekülős sztorival amiben olyan nagy nevek mint Cate Blanchett és Jaime Lee Curtis csinálnak totális hülyét magukból, Kevin Hart....nos Kevin Hart, Jack Black meg szerencsére csak szinkronizál itt. Nem is csoda, hogy nem csak 2024 egyik legrosszabb, hanem legnagyobbat bukó filmje lett a Borderlands, mert erre aztán sem az egyszeri nézők java, sem a rajongók nem fizettek be. Meg is érdemelte.

Na, most, hogy ezeken túlvagyunk, jöhet a legjobbak listája.

10: Deadpool és Rozsomák

mv5bztk5ody0mmqtmza3ni00ngy1lthiyzitzthinjfindm4mtm3xkeyxkfqcgc_v1.jpg

 

Oké, oké, tudom, a hype lecsengett, most már lehet savazni, kiemelni a hibáit satöbbi, satöbbi, de had mondjak valamit: Azután a masszív agysejt és közizlés pusztítás után amit Marvel az utóbbi években művelt az olyan filmjeivel mint a Marvelek, a Thor Szerelem és Mennydörgés, A Kvantumánia vagy a Shang-Chi, azok után a 3. Deadpool film egy megváltásnak érződik.

Persze, oké, legyen, elismerem, hogy kb nulla sztorija van, de őszintén: Emlékszik valaki arra, hogy miről szólt egyáltalán a Marvelek? Vagy a Shang-Chi? Lehet azt mondani, hogy a film csak cameo áradat, de egy ideje a Marvel filmek másról sem szólnak, csak a cameokról, amúgy is a legutóbbi élőszereplős Pókember filmet is csak az mentette meg és vitte el a hátán, semmi több. Lehet azt mondani, hogy Cassandra a közelében sincs a képregényes változatához, de azt se feledjük, hogy Tony bácsinál is kihagytak egy-két olyan dolgot ami nem feltétlenül lenne menő a gyerekek körében, meg azért a többi karakter is átesett némi finomításon. Lehet azt mondani, hogy a poén másból sem áll minthogy megállás nélkül káromkodnak meg beszólogatnak, de bakker, Deadpool-nak ez a lényege, semmi más. Szóval ahova ki akarok lyukadni, hogy bár elismerem a hibáit, de ez a film akkor is mocskosul szórakoztató. A humor még mindig működik, a cameok jók, és egyszerűen öröm nézni ahogy Ryan Reynolds és Hugh Jackman osztják és csépelik egymást. Egyszerű ember vagyok, ha tetszik egy felszínes film akkor elismerem, hogy tetszik. Hiszen lényegében az egész képregényfilmes műfaj erről szól, nem?

9: Wicked

mv5bowmwyjyzymmtmwq2ni00nwuwltg2mzatyzkzmdbizdiwotmwxkeyxkfqcgc_v1_fmjpg_ux1000.jpg

 

Avagy a film amiről mindenki azt hitte, hogy ordas nagy bukás lesz, ehelyett viszont az év egyik legnagyobb meglepetése lett. Nem is véletlenül, hiszen a film minden tényezője azt sugallta, hogy ezt már előre látta mindenki kismilló alkalommal.

A film ugyanis az Óz gonosz boszorkányának a hátterét meséli el. Hogy hogyan került be kitaszítottként a legrangosabb mágus akadémiára, hogy hogyan fedezte fel a képességeit, hogy hogyan alakult a kapcsolata a jó boszorkánnyal és ami a legfontosabb: Hogyan ismerte meg magát a nagy varázslót és lettek ellenségek. Igen, ennek a filmnek minden egyes perce az " ezt már láttam" érzést kelti, de azt sem szabad elfelejteni, hogy a film alapjául szolgáló könyv még a " mosdassuk ki a gonoszokat" hype, meg a Harry Potter előtt született meg a 90-es években, az abból készült musical pedig lassan 20 éve fut a Broadwayen töretlen sikerrel és számos Tony díjjal, köztük Idina Menzelével is aki először játszotta el Elphaba szerepét. A filmet pedig 2016 óta akarják vászonra vinni és bár eleinte engem egyáltalán nem érdekelt, de a pozitív kritikák hatására beadtam a derekam és nem bántam meg.

Igaz, hogy a film túl hosszú, majdnem 3 óra azért nem kellett egy ilyen sztori elmeséléséhez, és igen, a látvány néhol indokolatlanul sötét, de ennek ellenére egyben van az egész. A látvány még így is konzisztens tud maradni és nem esik le a jelenetről mint a hasonló témájú Jók és Rosszak Iskolája esetében, a dalok kiválóak és ugyanolyan kiválóan adja elő azokat a szereplőket megformáló Cynthia Errivo és Ariana Grande, akiknek az alakításai is ugyanolyan lenyűgözőek. És azt sem szabad elfelejteni, hogy ez még csak a Part 1, a 2., ami a darab másik felét meséli el majd jövőre érkezik. Én mindenesetre várom.

8: Beetlejuice, Bettlejuice

beetlejuice_beetlejuice_poster.jpg

 

Nem volt könnyű dolga Tim Burtonnal ezzel a filmmel. A rendező nagyjából 2016 óta próbálta meg megvalósítani az 1988-as kultfimjének a folytatását és idénre nagy nehezen , de össze tudta hozni és azt kell mondanom, hogy ilyen az, ha Burtont hagyják , hogy úgy alkosson ahogyan ő azt szeretné és nem stúdiónyomásra kell dolgoznia mint az Alice vagy a Dumbó esetében.

A Beetlejuice 2 ugyanis esszenciális Burton film a rendező egyedi és vizuális látásmódjával aminek kapcsán teljes mértékben visszanyúlt az alapokhoz és sikerült, még ha nem is teljesen, de jól megidéznie annak hangulatát, főleg a stop-motion jelentekkel. Michael Keaton talán a Birdman óta nem volt ennyire elemében és látszik is rajta, hogy élvezi, hogy újra a figura bőrébe bújhat. Winona Ryder és Catherine O'Hara változatlanul szórakoztatóak, Jenna Ortega pedig jól kiegészíti őket és hál istennek, hogy nem Wednesday-t hozta itt is. Monica Bellucci egy igazi femme fatal, Willem Dafoenak pedig minden jelenete aranyat ér. Akik tehát szomjaznak egy hamisítatlan Burton filmre azok ezzel meg is kapták azt.

7: Fekete Pont

fekete-pont.jpg

 

Palkó Németországból hazaköltözik Magyarországra és kénytelen szembesülni egy átlagos magyar iskola mindennapjaival. A fura menzás ételekkel, a felmosó víz hipós szagával, a tanárok letargiájával és hozzáállásával a dolgokhoz és főként a rendszer hierarchijájával ami az egész intézményre kihatással van.

Szimler Bálint filmje egy hatalmas társadalomkritika a még mindig a régmúltban ragadt magyar oktatási rendszerről egy kisfiú szemén keresztül. Nagyon erős film aminek azért megvannak a könnyedebb pillanatai, a tempó végig egyenletes, a színészi játék remek, és külön ki kell emelni Rév Marcell újfent zseniális operatőri munkáját. Nem garantálom, hogy mindenkinek tetszeni fog, de ez az a magyar film amit érdemes megnézni és ami mindannyiunknak eszébe fogja juttatnii az iskolás éveket, akár akarjuk, akár nem.

6: Furiosa

mv5bntcwywe1ntytowniyy00nzy3lwiwy2mtnjjmzdkxndnmowe1xkeyxkfqcgc_v1_fmjpg_ux1000.jpg

 

Mikor bejelentették, hogy George Miller újabb Mad Max filmje, a Harag Útja folytatást kap akkor mindenki dörzsőlte a tenyerét, hogy ezúttal miről fog szólni a film? Aztán szép lassan körvanalazódott, hogy nem is folytatásról, hanem inkább előzményfilmről lesz szó, amiben a Harag Útjában megismert Furiosa életét ismerheti meg a néző gyerekkorától kezdve addig, hogy hogyan lett végül egy félelmet nem ismerő harcos. Miller pedig ezúttal is megcsinálta. A Furiosa ugyanis egy veszettül pörgős, brutális, mocskos, ám egyúttal nagyon erős és piszkosul szórakoztató film ami még így is képes volt hozni a franchise-ra jellemző jegyeket és hangulatot, még úgy is, hogy azért a CGI-nál néhol elég észrevehetően kilóg a lóláb. Ehhez pedig sokat hozzátesz Anya-Taylor Joy bitang erős alakítása mint a fiatal Furiosa, illetve Chris Hemsworth teljes mértékben elborult hadura, aminek a szerepében a színész csakúgy lubickol. A film ennek ellenére ordas nagy bukás lett, köszönhetően annak, hogy sokan nem láttak benne mást, mint egy újabb olyan történetet amiben a nő legyőzi a férfit. Aztán amikor meg a film kikerült streamingre akkor meg ugyanezek nem győztek csodálkozni, hogy ez miylen bitang jó film és nem értették, hogy hogy bukhatott meg? Nos a válasz olyan egyszerű mint egy faék: Mert nem mentetek el rá, bakker!

5: A vad robot

648179_1718178444_7127.jpg

 

A Dreamworks idei nagy dobása egy gyerekkönyv animációs adaptálása volt, aminek a főhőse , a címszereplő robot egy hajótörés után egy lakatlan szigetre ahol összebarátkozik az ottlakó állatokkal, és pótanyja lesz egy elhagyatott tojásnak és az abból hamarosan kikelő fiókának is.

És Chris Sanders, az Így neveld a sárkányodat, a Lilo és Stitch, valamit az olyan korábbi szintén Disney alkotások mint az Oroszlánkirály, a Mulan és az Aladinn forgatókönyvírója és rendezője megint megcsinálta. Az előző két filmjéhez hasonlóan itt is egy véletlenül összesodort páros a főszereplő akik között idővel elszakíthatatlan kötelék alakul ki. Itt viszont ennél tovább is mennek. A robot ugyanis elkezdi felfedezni a saját , mélyebb érzéseit mások iránt amiről nem is gondolta, hogy létezhetnek. A vad robot egy igen erős alkotás arról, hogy miképp fedezi fel magában valaki a saját érzéseit, az elfogadásról és a bizalomról. Ehhez pedig a Dreamworks gyönyörű animációja és a parádés szinkrongárda asszisztál, többek közt olyan nevekkel mint Lupita Nyong'o, Pedro Pascal, Bill Nighy, Mark Hamill és Catherine O' Hara.

Nem kétséges, hogy ez az év animációs filmekben igencsak erős volt, és bár az Agymanók 2 is remek volt, de a vad robot valahogy mégis nagyobb hatást volt képes elérni, ezért is került be ahelyett a listába. Kíváncsian várom tehát a folytatást ami elvileg a 2. könyvet fogja feldolgozni.

4: A szer

the-substance-2024-angol-poszter-kep-44711.jpg

 

Hogy mi is a szer? Semmi egyéb, csupán az utóbbi évek egyik legjobb testhorrorja , ami David Cronenbergi stílusban mondja el bitang erős társadalomkritikáját mind a szépségiparról, mind a sztárokat körülvevő felszínes csillogásról és imádatáról, és az öregedéstől való félelemről.

A filmet író és rendező hölgy, Coralie Fargeat láthatóan mindent megtett, hogy filmje méltó legyen az olyan testhorrorokhoz mint a kultikus A légy, a Titán, a Videodrome vagy a Dolog és ezt nem is aprózta el. A film látványa egyszerre brutális és undorító, de mégis ha ezt sikerül figyelmenkívül hagynia a nézőnek akkor alatta meglelheti a mondanivalóját is amit viszont sajnos , főleg a vége felé már nagyon szájbarágósan és erőltetetten nyom le a néző torkán és ezt eléggé meg is sínyli a film. Viszont ennek ellenére is a szer minden egyes perce brutálisan erős és kényelmetlen, amihez nagyban asszisztál Demi Moore aki talán még soha nem volt olyan jó mint itt, illetve Margaret Qualley aki újfent bizonyítja, hogy generációjának egyik legtehetségesebb fiatal színésznője és a Netflixes Death Note csak egy kötelező fok volt ahhoz, hogy igazán beinduljon a karrierje. Nem is kétséges, hogy ezt a filmet látni kell, még ha nagyon taszító is első ránézésre és hallásra.

3: Kék Pelikán

549878_1711020715_2997.png

 

Magyar animációs filmekkel mostanában nem nagyon lehetett találkozni a mozikban, és ha mégis hát finoman szólva abban sem volt sok köszönet. A kék pelikán azonban jött , látott és 2024 legjobb animációs filmjévé nőtte ki magát.

A címmel ellentétben nem egy kékre festett pelikánról szól a film, hanem a rendszerváltás utáni külföldi vonatjegy hamisítást mutatja be, amikor megnyíltak a határok és mindenki külföldre akart utazni, de a jegyek még mindig szörnyen drágák voltak. A film valós beszámolók alapján, kevert animációs és élőszereplős technika segítségével, három jóbarát történetét meséli el akik eleinte csak maguknak hamisítottak sikeresen jegyeket, majd később egy egész hamisító hálózatot hoztak létre. A film tehát egyszerre egy kiváló korrajz, animációs krimi és felemelkedés-bukás történet is egyben amit egyes érintettek 2014-es beszámolóinak hozzáadásával tettek még átélhetőbbé.

A kék pelikán egy igazi, letaglózó nosztalgiavasút, amit főleg azok érthetnek meg akik abban a korban élték a tinédzser vagy fiatal felnőtt éveiket, vagy már rendes dolgozó emberként élték át azt az érzést amit a rendszerváltás szele hozott az országba. Ez az a film amit látni kell, mert tényleg egy letaglózó élményt nyújt.

2: Dűne Part 2 

585573_1706186119_4305.jpg

 

2021-ben mozikba került Denis Villeneuve rendezésében Frank Herbert megfilmesíthetetlennek hitt regényének, a Dűnének az első feléből készült film ami hatalmas sikert aratott mind a kritikusoknál, mind a jegypénztáraknál és mind a rajongóknál annak ellenére, hogy sokan kifogásolták azt, hogy mennyire le kellett egyszerűsíteni a történetet és a cselekményt ami kizárólag Paul Atreidesre és az ő családjára koncentrál. A Part 2 pedig némi halasztás után idén került a mozikba újfent zajos sikert aratva, bár a kritikai visszahangok most is azt kifogásolták, hogy a történt még jobban le lett egyszerűsítve, és a cselekmény főleg Paul belső vívódására és a Harkonnenekkel való harcra összpontosít.

Nem tagadom, hogy a filmnek vannak hibái, például a báró eléggé összecsapott halála, vagy az eléggé sietős tempó, de sokan a megváltozatatott befejezést hozták a legnagyobb hibának, ami nem is csoda hiszen ez az a pont ami meghatározza azt, hogy hogyan fog folytatódni a történet a 3. részben. Viszont minden hibájának ellenére is a Dűne folytatása egy kiváló film lett ami épp ugyanannyira szól az akciókról mint a karakterek belső vívódásairól, főleg Paul, Jessica és Chani részéről akik mind a Bene Geeserit rend jóslatától és annak megvalósulásától félnek, míg mások éppenhogy azt várják a legjobban.

Villeneuve pedig ismét csak nem aprózta el a dolgokat. A látvány ismételten pazar,a hangulat a toppon van, Timothée Chalamet pedig láthatóan sokat fejlődött az első részhez képest. Mellette a többi színész is kiváló munkát végez, akit viszont külön ki kell emelni az Austin Butler mint Freyd Rautha Harkonnen akinek mind az alakítása, mind a jelenléte iszonyat erősre sikerült. A felsoroltak tükrében pedig tűkön űlve lehet várni, hogy hogyan dolgozzák fel a Dűne Messiását.

És akkor jöjjön az első helyezett, vagyis 2024 szerintem legjobb filmje.

1: Anora 

7d6c47c228fe9a765656e40d2459ef8ef6d4930e_1.jpg

 

Főszereplőnk, azaz a címben is szereplő Anora, egy fiatal prostituált aki egy napon megfogja az isten lábát, mikor is egy milliárdos orosz oligarcha fia felfigyel rá munka közben egy buliban. A kezdeti összeismerkedés, végtelen mennyiségű szexuális együttlét, bulik, partik és a drogok után az elkényeztetett partiboy annyira megkedveli a lányt, hogy rövid időn belül össze is házasodnak, azonban ez nem tetszik a fiú szüleinek akikhez amint eljut a házasság híre azonnal odautaznak Oroszországból, hogy véget vessenek a frigynek, addig pedig az ő emberei próbálják meg mindenáron elszakítani a párost egymástól.

Sean Baker, a Floridai Álom és a Vörös Rakéta rendezője gyakorlatilag újraforgatta a Micsoda Nőt némi Hamupipőkés beütéssel, de a rózsaszínű mesebeli idill a két óra húsz perces játékidő alatt vált át szép lassan egy bitang erős karakter és lelektani drámába ami nem óckodik a nyers és explicit szexuális jelenetek bemutatásától sem, sem pedig a pőre testek cenzúra nélküli ábrázolásától amikből aztán se férfi, se női oldalon nincs hiány. A szereplők egymáshoz vágott Amerikai illetve Orosz nyelvű sértegetéseit meg nem lehet röhögés nélkül kibírni. Mikey Madison még viszonylag új név a szakmában, ez nevezhető nagyjából az első teljes körű főszerepének amit neki kellett a hátán elvinnie és meg kell hagyni, jól meg is birkózik a szereppel amiben tökéletes partnere az Igort alakító Yuriy Borisov, de az elkényeztetett aranyifjút is zseniálisan hozza Mark Eidelstein. A film befejezése meg egy olyan erős lelki gyomros ami még sokkal a film megnézése után is a nézővel marad. Nem is kétséges, hogy az Anora az a fajta film amire már nagyon régen szükség volt az iparban. Bevállalós, nyers, kendőzetlen alkotás tele jobbnál jobb színészi alakítosokkal. Azt a bizonyos üvöltözés részt pedig nem is tudom hányszor vehették fel, mert az önmagában képes röhögőgörcsöt okozni.

Ezek lennének számomra 2024 legjobb illetve legrosszabb filmjei. Hamarosan jön az animés lista is, addig is, Sziasztok!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://animemangapalota.blog.hu/api/trackback/id/tr9718761954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása