Szegasztok extra: Kaland Játék Kockázat szerepjáték könyvek
2018.01.11. 19:18
Szegasztok! Ez évet egy különleges gyűjtemény bemutatásával kezdem, ami lényegében a számítógépes szerepjátékokkal együtt született, majd a szerepjátékok grafikai fejlődése miatt halt ki, de még az én és az alattam lévő generációk gyermekkori emlékét képezi. Mondhatom, hogy ezen könyvek miatt szerettem meg az olvasást! Mik is ezek a könyvek, amikért még a mai napig is szívesen veszem őket? Utazzunk hát vissza a 80-as és 90-es évekbe.
A Kaland, Játék, Kockázat könyvei kezdetben két híres emberhez köthetők: Steve Jackson és Ian Livingstone. Ők ketten írták az akkoriban egyik legismertebb univerzumot, a Titán kontinenst, amibe legtöbb könyvük játszódik. Legelső könyvük, a Tűzhegy Varázslója volt, ami azonnali sikert ért el. Ezután jöttek szép sorba a könyveik, amik közül pár könyvet magaménak is tudhatok. Ám eme két író nemcsak a Titán univerzumának felépítésén ügyködött. Számtalan könyvük más történetet mesélt el, más környezetben. A Félelem Háza például egy horror sztorival dicsekedett, míg az Országút Harcosa a Mad Max világába kalauzolja el a kalandvágyó olvasót. A KJK széria sikerén felbuzdulva más írok is megírták a Saját történetüket, kisebb nagyobb sikerrel.
Hogyan kell ezeket a játékokat játszani? Jön a kérdés. Egyszerű a játékmenetük. Csak egy ceruza, radír és két dobókocka szükséges hozzájuk. A dobókocka által határozod meg hősöd paramétereit (Életerő, ügyesség, szerencse). Nem minden könyv csak ezt a három adatot kérheti tőled. Van úgy, hogy varázslatot használhatsz, van, hogy a saját járművednek saját lapja van. Tehát, már itt van változatosság. A harcokat is dobókockán vezeted le és néhányszor csak egy sikeres dobás ment meg a sikertől vagy a bukástól. A sztori úgy halad, hogy az 1-es bekezdéstől kezd a háttér sztori után és döntéseket helyez a játékos elé. A döntésed határozza meg, hogy melyik bekezdéshez kell lapozni. A játék addig tart, amíg vagy sikeresen végig nem játszottad vagy el nem buksz. Egyszerűnek hangzik? Az esetek java részében igen, de az írok néhányszor csavartak a formulán. És nemcsak a halálcsapdákra gondolok, hanem a logikai feladványok is voltak, ahol, ha haladni akartál, akkor meg kellet jegyezned néhány információmorzsát. Van olyan könyv is, aminek több befejezése van az újrajátszhatóság okán. Sajnos azt a keserű pirulát le kell nyelni, hogy sok könyv hibája az újrajátszhatóságban rejlik. Egy befejezéssel és a legkönnyebb út megtalálásával már nem olvasnád el újra. Végül, mielőtt megmutatom a gyűjteményemet, a KJK sorozat alkonyának okát is megmondom. Anno a létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen volt, hiszen a legtöbb PC-n megjelenő szerepjáték is szöveg alapú volt. Viszont, amint már kezdtek ezen játékok grafikája fejlődni, illletve a nyelvi korlátok is lassan megszűnő akadályok voltak, azzal a lendülettel a szerepjátékos könyvek szépen a feledés homályába merültek. Mára már a zagor.hu csapata dolgozik ezen játékok e-könyvre való átvitelén. Tehát, ha cikkem elolvasása után bárki kedvet kap kipróbálni, vagy csak nosztalgiázni szeretne, azoknak bátran ajánlom.
De lássuk, én nekem mik lapulnak a tarsolyomban.
Halállabirintus
Szukumvit báró által építetett labirintusa minden évben várja a hősi jelentkezőket, hogy sikeresen átjussanak az egészen a 10.000 arany üsse a markát a győztesnek. Te is erre vállalkoztál. Sikerrel zárul feladatod, vagy te is egy leszel azok közül, akik a labirintusban vesztik életüket?
Bajnokok Próbája.
1 évvel a halállabirintus után hősünk újabb kalandra kényszerül, Ahol Lord Carnus Vér szigeti arénájában kell elsők lennünk. Azokután Carnus bajnokaként veszel részt a Halállabirintuson, ami teljesen át lett alakítva új szörnyek, új csapdák stb.
A Hóboszorkány barlangjai
Kezdetben egyszerű Jeti vadászatnak indult, később a Jégtű-hegyekben lakó Hóboszorkány is le kell gyaknunk. De a kaland még nem itt ér véget. A Titán univerzumon belül ez az egyik nagy kedvencem.
Káosz Fellegvára
Hazádat, a Békés Fűzfaligetet Rettegett Balthus és hadserege vezeti. Csakis TE akadályozhatod meg, hogy Balthus ne igazzá le hazádat. Az érdekessége ennek a kalandnak, hogy korlátozott mennyiségben, de varázsolhatsz, amit te választasz ki.
A Pusztítás maszkjai
Morgana arra készül, hogy pecséttel megáldott maszkos Gólemek által igázza le Titán. Már csak egy pecsétet kell megszereznie, hogy sikerrel járjon, de ami a legszebb, hogy nem Morgana irányítja a szálakat. Feladatod nemcsak Morgana tervének teljes megakadályozása, hanem az egész ügy felgöngyölítése.
A Rémület Útvesztője
Ebben a történetben Malbordussal és magával az idővel futsz versenyt, hogy Vatos városában megtaláld az öt legendás sárkányszobrot. Feladatod, hogy elpusztítsd a sárkányokat, amik legendás erőkkel rendelkeznek, ha életre keltik őket. Ebben a sztoriban varázsolni lehet, de nem a korlátozottság a legnagyobb problémád, hanem az, hogy a varázslás életpontokba kerül.
Tolvajok Városa
Silverton polgármestere, Owen Caralif megbíz azzal, hogy a Feketehomok-kikötőben élő Nikodémuszt keresd fel, hogy legyőzze a gonosz túlvilági lényt, Csontos Zanbart. Ám, várható módon ez a feladat is rád hárul. A Feketehomok-kikötő nem épp egy turisztikailag ajánlott hely. Itt a gyilkosság, a rablás szinte mindennapos. Feladatod, hogy megszerezd Csontos Zambar legyőzéséhez szükséges tárgyakat és azok segítségével megölni a gonosz entitást egyszer és mindenkorra.
A Vértengerek
Egy híres kalózkapitány vagy, akit az egész Beltenger jól ismer. Csak egy riválisod van: Abdul, a mészáros. Viszont rivalizálásotok egy fogadásban teljesedik ki. Tak városától Nippur szigetéig kell annyi kincset gyűjteni, amennyit lehetséges. Viszont a határidő kötelez. Ez a kötet annyiban érdekes, hogy a hajódnak is saját statisztikája van (mennyi embered van, és mekkora tűzereje van a hajódnak) és seregek ellen is fel kell venned a kesztyűt.
A Skopiók Mocsara.
Kalandorként mindig keresed a veszélyesebbnél veszélyesebb helyeket. Egy gyűrűnek hála a Hírhedt Skorpiók Mocsarába is elkezdheted kalandozásodat. Főbb feladatodat magadnak határozhatod meg azáltal, hogy három ember is olyan kalandort keres, aki a veszélyre fittyet hányva véghezviszik a kérésüket. Ebben is lehet varázsolni, de a varázslatok típusa függ attól, hogy kihez szegődtél. És ennek a történetnek (mivel három ember feladatát kell elvégezni.) többféle befejezése is van.
A Szamuráj Kardja
Hachiman urakodójának, a Sógunnak az egyik legnagyobb bajnoka vagy. A legendás kard, a Daloló Halál ellopása óta a helyzet egyre romlik. Feladatod visszaszerezni a Daloló Halált és megölni Ikirut, az Onik vezetőjét. A sztori nagyban építkezik a Japán mitológiára és a legismertebb legendákkal találkozni is fogsz. Itt varázslás helyett harci tudományok vannak, amikből az egyiket lehet alkalmazni. Továbbá becsületpontokat is gyűjthetsz, ha becsületes vagy (viszont el is lehet veszíteni ezeket a pontokat.)
A Mélység Rabszolgái.
Kallamehr városába hívatnak be, hogy állj készen egy veszélyes feladatra. Egy ismeretlen hadsereg támadja a várost és a fő hadsereg távol van. Neked kell meghatároznod, hogy milyen szálon indulsz el. De csak óvatosan: Az idő ellened dolgozik.
Az Országút Harcosa
Egy Mad Max szerű világban, ahol az emberiséget egy vírus szinte kiirtott, csak város létezik: Új Remény. Annak lakosaként sokat segítesz abban, hogy a várost ne igázzák le banditák. Viszont egy létfontosságú feladat vár rád. San Ageló-i olajfinomítónál vár egy kamion, 10000 liter benzinnel, ami Új Reménynek igazán sokat ér. Ám hosszú út lesz még a megerősített Dodge Interceptorral is. Itt nemcsak közelharci, hanem járművekkel szembeni harcok is várnak rád.
Égi Fejedelem.
Egy Sci-fi sztori, amiben humanoid vagy. Egy volt királyi tudós, L’Bastin egy mesterségesen előállított fajt, a Perfektákat akarja ráuszítani az egész galaxisra. Hogy feladatunk még véletlenül se legyen könnyű, egy jól védett bolygón, az Aarok bolygón. Feladatunk L’Bastin felkutatásában és a Perfekták kiírtásában csúcsosodik ki. Extra érdekesség nemcsak abban merül ki, hogy a hajónknak külön adatlapja van, hanem a könyv hátsó borítóján két feladványhoz van segítség. Mi ez, ha nem teljes hely kihasználás?
Vietnámi Tombolás
Ez a történet lényegében a Ramboból született, bár itt kaszabolás helyett az eszedet veszi igénybe. Kezdeti feladatod egy kém műhold megtalálása még az oroszok előtt. Aztán egy fogolytábor felszabadítása. A játék rövid, de részletes. És nehéz is, mert a tűzharc más szabályokkal bír, mint a fantasy játékokban vívott közelharc.
Tök(él)etlen Katona
Jackston-Livingstone univerzuma teljesen kifordítva. Hősünket a gonosz Damol Purgosz ellen küldik, akinek feltett szándéka, a világuralom. Lényegében ez a sztori annyira fárasztó, mint a Stanley Parable. Emlékszek, első olvasásnál néhány helyen szakadtam a röhögéstől.
Szabad Nép.
Az 1956-os években járunk, és Október 23-án vesszük fel a fonalat egy fiatal, gyári dolgozó képében. A lényeg, hogy mi döntünk a saját sorsunkról. Szeretnénk részt venni a forradalomban? Vagy csak passzív szemlélőként a saját dolgunkkal foglalkozunk? Rajtad múlik. Itt nincsenek tulajdonság dobások. Itt csak akkor kell dobnod a kockával, amikor írja és egy előre megírt szám alá vagy fölé dobhatunk. Többféle befejezés vár ránk, aminek még a legjobb vége is csak keserédes lehet.
Ennyi lenne az én gyűjteményem. Remélem, hogy tetszett. Sziasztok.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek