A Hónap Témája (Augusztus) - Anime/Manga Történetszálak
2017.08.18. 21:30
Szegasztok!
Igen, nem csalás és nem ámítás, ez valóban egy hónap témája poszt... kb sokadik év után. Gondolkodok, hogy át kellene nevezni a rovatot, de addig is beszélgessünk egy kicsit az animék és mangák történetszálairól.
Mint minden fikciós mű, az animék és mangák is különböző történetszálakból állnak, főleg a hosszabb művek. Mindent felsorolni lehetetlenség volna, szóval én inkább a leghíresebb, sokszor látott anime és manga történetszálakat mutatom be és mondom el róluk véleményemet, pontosabban írom meg róluk!
1.Introduction Arc, Avagy "Bevezető Arc"
Az Introduction arc magában foglalja a lényeget, ami nem más, mint a történet megkezdése. Ebben a történetszálban mutatkoznak be a legfontosabb szereplők, ismerjük meg - persze csak felszínesen - az adott világot. A valóság viszont az, hogy ez a történetszál a főbb szereplők bemutatásán kívül nem igazán jó semmire, mivel - főleg a hosszabb sorozatoknál - a történet általában később indul csak be és nem nagyon szeretnek utalni előre a készítők arra, hogy pontosan mire számítsunk. Sokan viszont már ott elkövetik a hibát, hogy a bevezető arc-nál döntik el, hogy ez jó lesz vagy sem, holott szó semmit nem tudott meg az olvasó, max a fő szereplők nevét és 1-2 fontosabb dolgot a világról, amiben a történet játszódik. Hosszuk általában egy pár fejezet mangák esetén, animék esetén az első 1-2 rész.
2.Tournament Arc, Avagy a "Torna Arc"
Talán a legnépszerűbb történetszál az animék és mangák világában, nem igen van olyan manga vagy anime, amiben legalább egy hasonló történetszál nem lenne - sőt, vannak olyan mangák és animék, amik konkrétan csak erre az egyfajta történetszálra építenek, mint a sport animék/mangák, illetve a legtöbb harcolós shonen manga.
A felállás egyszerű: fogd meg a főszereplőt és a haverjait, majd dobd be egy bajnokságra őket, ahol már más ismert mellék szereplőkkel, vagy pedig vadiúj szereplőkkel kell megküzdeniük. Ez akármilyen bajnokság lehet, akármilyen névvel, nem kell feltétlenül harc tortának lennie, sőt, lehet akár keverni is a különböző versenyszámokat.
Először 1980-ban jelent meg a legelső "Tournament Arc" a Kinnikuman mangában "Choujin Olympics" néven, ahol először sportszámokban (futás, súlyemelés és kő-papír-olló) tartottak selejtezőket, majd pedig jöttek az egy az egy elleni harcok. Aztán jött a már sokak számára ismerős Tenkachi Budokai a Dragon Ball mangából, ahol kizárólag harcoltak és többnyire ez a modell a legelterjedtebb. A Naruto Chunin Vizsgája is egy Tournament Arc, bár azt keverték a tipikus Exam Arc-al együtt. Ott van még a Yu Yu Hakusho Dark Tournament Arc-a, a Boku No Hero Academia Sport Festival Arc-a és sorolhatnám tovább.
Ezek általában jól sikerülnek, viszont sajnos nagyon gyakran ellehet rontani. Mi kell szerintem egy jó Tournament Arc történetszálhoz? Szerintem az alábbiak:
1.Legyenek olyan ellenfelek, akiket ismerünk és betudjuk határolni az erejüket és képességeiket.
2.Az új szereplőknek legyen érdekes személyiségük.
3.Ne legyen nagyon hosszú.
4.Legyen elég változatos, akárcsak szabályok terén is.
5.NE kizárólag csak a versenyről szóljon az egész, legyen mellette valami érdekes mellékszál, ami nem veszi át, csak javítja a főszál cselekményét.
6.Kerüljük az ass-pull baromságokat.
7.Legyenek olyan összecsapások, ahol nem mindig a jó fiúk nyernek.
Alapjából véve ennyit érdemes tudni a Tournament Arc-ról. Az eddig legrövidebb Tournament Arc mangában a Dragon Ball második Tenkachi Budokai tornája, míg a leghosszabb a Fairy Tail Grand Magic Games Arc-ja, ami sokak szerint a legrosszabb Tournament Arc. Animében a legrövidebb a Boku No Hero Academia Sport Festival-ja, míg a leghosszabb szintén a Fairy Tail.
3.Character Arc, Avagy "Karakter Arc"
Mindig vannak olyan karakterek, akik érdekes és izgalmasabbak, mint a legtöbb karakter. Annyira, hogy sokszor kapnak önálló történetszálakat, amiben a hangsúly és sokszor a főszerep is az adott karakterré, még akkor is, ha éppen nem ő a főszereplő. A Character Arc legnagyobb érdeme, hogy elég komoly karakterfejlődést adhatsz bizonyos karaktereknek, akár meg is növelve a népszerűségüket.
Ezek általában rövidek szoktak lenni, ami jó, mert nem vesznek el sok időt a főbb szálaktól. Viszont van egy nagy veszélye: mégpedig a rajongók és a cselekmény kívánsága. Nyilván a rajongók inkább azokat a karaktereket szeretnék többet látni, akiket szeretnek és akire kíváncsiak, így ha egy olyannak akarsz adni saját Character Arc-ot, akkor számolnod kell a válogatós rajongók nem tetszésének. Ugyanakkor nem okos ötlet a fő történet rovására adni minden mellékszereplőnek egy-egy külön történetszálat, mert akkor a sorozat akár a végtelenségig is elfuthat.
Én szerintem akkor jó ezek a történetszálak, ha más történetszállal együtt van keresztezve.
4.Rescue Arc, Avagy "Megmentős Arc"
Van egy személy, aki nagyon fontos a főhősnek vagy a fontosabb mellékkaraktereknek. Ez a személy bajba kerül, elrabolják, és persze meg kell menteni, mint Mario-nak Peach-et.
Nem annyira sokszor eljátszott történetszál, mint a Tournament Arc, de sok manga igen sokszor elsütötte már ezt, a Bleach-ben konkrétan 3-szor is eljátszották.
Ezt is meglehet jól csinálni, de itt sokkal nehezebb dolga van a készítőknek, mivel egy Rescue Arc megírása sokkal nehezebb, mint egy Tournament Arc-é. Ugyanis itt fokozatosan kell adagolni az izgalmat, nagyon sok veszélyt kell a hőseink elé állítani, különben az egész nagyon unalmas lesz.
Őszinte leszek, nem is nagyon tudok jó Rescue Arc-ot mondani a Bleach Soul Society Arc-on kívül, de ott is keverni kellett más történetszálakat, hogy izgalmas maradjon (nevesen egy Detective Arc-ot Aizen körül).
5.Detective Arc, Avagy "Detektív Arc"
Avagy a "nyomozós szál", ami szerintem egy nagyon jó ötlet a történet rejtélyeinek és misztikumainak lassú de izgalmas megfejtéseinek.
Van egy esemény, tárgy vagy esemény, amiről már vagy sokat beszéltek, vagy éppen valami rejtélyes módok között történt meg. Ekkor a főhőseink vagy más fontosabb szereplők elkezdenek nyomozni, hogy rájöjjenek az ok-okozat összefüggéseire, vagy hogy miről is van szó valójában a színfalak mögött.
Ezeket nagyon nehéz elszúrni, viszont nagyon nehéz jól felépíteni is, ugyanis ezeket nem elég random elszórni, nagyon, nagyon előre kell utalni, hogy a megoldás ne tűnjön hatalmas ass-pull marhaságnak. Illetve ami még fontos, olyan dologról legyen szó, ami érdekes és erősen kapcsolódik a történethez vagy a fontosabb szereplőkhöz.
6.War Arc, Avagy "Háború Arc"
Háború. Mi is jut róla az eszünkbe. Az emberi kegyetlenség felebarátaink iránt? Ideálok és magas gondolatok fizikai összecsapása? Szükségletek kielégítése?
Nos, War Arc-ot, avagy Háborús Történetszálat írni animében és mangában, ami ráadásul még jó is..... szinte soha nem jött össze. Nem csak shonen-ek, de még seinen-ek között sem nagyon találunk jókat. Mi ezeknek az oka?
1.Az írók és a kiadók féltenek kinyírni a közkedvelt szereplőket a jók oldalán, ezért sokszor kizárólag a háttérben szaladgáló név nélküli fodder katonák hullanak csak el, aminek nem sok értelme van, mert az olvasónak vagy nézőnek nem jelent semmit egy fodder halála, akinek max jó ha a nevét tudja.
2.Sokszor semmilyen vagy nagyon, nagyon gagyi oka van a összecsapásnak, melyek többsége miatt a készítők nem árnyalják a küzdő feleket, csak és kizárólag fekete-fehér színben látjuk őket.
3.Itt is vannak olyanok, akiket sokszor villantanak, illetve akikkel nem sokat törődtek és itt sem nagyon fognak.
4.Unalmasan hosszúak vagy meg röhejesen rövidek.
5.Az első pontban írt okok miatt a küzdő felek elhalálozási rátája nem kicsit igazságtalan, gyakorlatilag a jók oldalán senki vagy max 1-2 karakter hal meg a nem túl fontosak közül, míg a "gonoszok" oldalán majdnem mindenki, kivéve a gyerekek vagy akiket megtérítettek.
Eddig két háború volt azt, ami jó volt: a Shin Angyo Onshi utolsó nagy harca (de a Démonok elleni összecsapás is nagyon jó volt), illetve a One Piece Marinford War szála, amiben kivételesen a másik fél nyert.
7.Exploration Arc, Avagy "Felfedező Arc"
Ez a történet szál elég izgalmas szokott lenni, mivel általában arról szól, hogy a szereplők szemszöge segítségével általában egy-egy kalandozás során jobban megismerjük a történet világát. Nagyon nehéz elrontani.
8.Invasion Arc, Avagy "Invázió Arc"
Van egy negatív oldal, akik támadást intéznek a hőseink ellen és vissza kell verni őket. Ennyi. Amennyire gyerekesen egyszerűnek hangzik, annyira jól bevált történetszál, hiszen egy jó invázióval akár a későbbi történések hangulatát is meglehet teremteni, főleg ha olyan ellenségek támadnak, akiket csak nagyon nehezen lehetett visszaverni.
9.Liberation Arc, Avagy "Felszabadító Arc"
Az Invasion Arc fordítottja, amikor is a jó fiúk mennek el "gonoszkodni" a rossz fiúkhoz, általában vagy azért, hogy felszabadítsanak ártatlanokat a rosszak alól, vagy meg szimpla revansért.
10.Romance Arc, Avagy "Romantika Arc"
Van egy sport, harcolós vagy egyéb akció orientált műved, ahol nem igen jutott időd a románcra, pedig a rajongóid már ütöttek, vágtak, haraptak, hogy rakjál romantikát a történetedbe. Nos, itt a megoldás, készíts egy történetszálat, ami arról szól, hogyan jönnek össze X és Y vagy pedig mélyítsd el a kapcsolatukat más szereplőiddel együtt.
Személy szerint nem szeretem őket, mert ha romantikát akarok, akkor inkább egy teljesen csak romantikus művet veszek elő, mivel a Romance Arc-ok, ahogyan maguk a párok is (rajongók által szeretett vagy hivatalosak) mindig gyengék az akciódús művekben.
11.Time Skip, Avagy "Időugrás"
Amikor haladni akarsz a történettel, de nem akarsz 500 részt csinálni és nincs jobb ötleted, akkor nyomj egy Time Skip-et, avagy ugorj előre az időben, akár éveket. De vigyáz: ha ehhez folyamodsz, akkor minél több dolgon, helyen és személyen változtatnod kell, különben az olvasó/néző totál idiótának fog nézni téged, miközben jogosan kérdezi, hogy "mi értelme volt ennek".
Ilyenkor általában a karakterek erősebbek, jobbak vagy misztikusabbak lesznek. Illetve az időbeli változtatást nem csak a szereplőkön kell érzékeltetned, hanem a már ismert helyszíneken is.
12.Flash Back Arc, Avagy "Magyarázzuk Ki Arc"
Ezeket aztán Mangekyo bácsi úgy utálja, mint kutya a rühe macskát. Ugyanis ezeket bármikor eljátszatják, akkor minimális játékidővel is, csak hogy minden logikát nélkülözve átírjanak mindent, amit eddig felépítettek, mert a kiadó szerint nem volt elég izgalmas. Tehát egyfajta "radírként" használják, amit a közönség torkán nyomnak le, mint egy szegény libának.
Hát ennyi lett volna!
Nektek mi a véleményetek az említett történetszálakról? S ti milyeneket ismertek még?
Szerző: Mangekyo22
2 komment
Címkék: arc anime manga mangekyo022 Anime honap temaja Manga mangekyo22 Mangekyo022 Mangekyo22 történetszál Történetszál
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Anohi 2017.08.20. 14:16:20
Na a flashback-ek nekem sem a szívem csücskei :D. Főleg One Piece-ben, amikor egyébként is dög lassú a cselekmény, de azért még kapunk 10 rész visszatekintést egy karakter múltjáról.
Am War Arc-ok nem is nagyon vannak, ugye? A neverendingek, mint Bleach, Naruto, FT, ezzel végződtek, de ezeken kívül nem rémlik más mangában/animében (arról a Shin Angyo Onshi-ról, amit mondtál még hírből sem hallottam).
kossza 2017.08.22. 19:30:50
Amivel még bővíteni lehetne a listát az amit talán előkészületnek lehetne nevezni, amikor a szereplők egy már korábban előrevetített fontos eseményre készülnek. Pl.: a Bleach háború előtti történetszakasza.
Amúgy, szerintem a Bleach Soul Society Arc nem csak mint Rescue Arc de az egész sorozat legjobb része volt. Aztán lassan egyre rosszabb lett és a végén már csak arra voltam kíváncsi mi lesz a befejezése, ami végül nagy csalódás volt.
Utolsó kommentek