Szegasztok!

Elnézést, hogy utóbbi időben nem nagyon írok, de elkezdődött az egyetem, s most nagyon kemény félévem lesz. Egyedül péntek-szombat-vasárnap van szabad időm, a többi napon reggel kilenctől este hétig az egyetemen vagyok, s jó, ha a levelekre, kommentekre van időm reggel indulás előtt és este. De ígérem, hogy a már említett három napon írni fogok, ahogyan tudok!

Ez a hónap témája viszont sokakat biztos kifog készíteni, sőt, van olyan érzésem, sokan elfognak küldeni a fenébe, de én úgy látom, ez egy olyan téma, melyet nem szabad a béka feneke alá rejteni, még ha egy kicsit ellentmondásosnak is tűnik majd egy ilyen bejegyzést olvasni egy animékkel és mangákkal foglalkozó blogon.

Akkor hát jöjjön az e havi hónap témája, ami nem más, mint a magya anime/manga piac hanyatlása!

magyar_zaszlo01.jpg


Mint tudjuk, magyarországon az anime, mint fogalom az RTL Klub által sugárzott Dragon Ball-al és Sailor Moon-al kezdődött, persze akkor még nem animeként kezeltük őket, hanem szimpla rejzfilmként.

Azóta persze többet megtudtunk az animékről, megjelent az A+, az első magyar anime csatorna, melyet később váltott az Animax, megjelentek az első magyar anime újságok AS és Mondo képében, sőt, még manga kiadók is létrejöttek! Az animecon-ok pedig már azt sugalltatták, hogy az anime nem fog úgy járni, mint bármely más szubkultúra, ami be tette ide a lábát, majd rekord sebességgel el is tűnt... Nos, sajnos tévedtünk.

Ugyanis elég sok jel kezdett megjelenni, melyek azt a szomorú hírt támasztják alá, hogy bizony az anime sem lesz több, mint a többi szubkultúra: egy pár évig tartó kellemes, de a végén eltűnő divat.

De mik is ezek a jelek, s mik az okai annak, hogy egyre kevesebben lesznek az anime rajongók száma? Nos, személyes belátásom szerint az alábbi okok és jelek miatt hanyatlik nálunk az anime iránti lelkesedés:

I.Az Animax elk*rvulása

Animaxlogo.jpg

Amikor felvásárolta az Animax az A+-t, jöttek az ígéretek, hogy bizony olyan sok anime lesz itt, hogy mindenki megtalálja a neki tetszőt, sőt, még a régi klasszikusokat is visszahozzák! Erre mit kaptunk 2012-re...?

Nos, alapjából 50%-ban csak a Bleach, Naruto, D.Gray-Man, Soul Eater és Dragon Ball Z folytonos ismétlései mennek (volt, hogy hétvégén csak azt adták maratoni műsoridőben), a beígért anime felét lemondták "tervbe volt véve de ez lett" néven, a maradék 50%-ot az amerikai/japán vetélkedőt és valóság show-ok egészítik ki.

Emiatt egyre kevesebben kezdték el nézni a csatornát, melynek már nem adnak olyan sok időt még a mondo fórumozói sem. Hiszen ugye melyik anime rajongó akarja 100-szor végig nézni Naruto szellentő jutsu-ját, miközben hiába is várna mondjuk egy Love Hina-ra, tudja, azt soha nem fogja itt megkapni.

De elvégre félig maguknak is köszönhetik a bajt, mert csak a felkapott, divatos shonen fight cuccokból akarták fenn tartani magukat, amik rövidtávon működő képesek (főleg egy ilyen országban), de hosszútávon már a kutyát sem érdekli.

II.A Mondo kéthavira váltása

Mint írtam korábban, a Mondo augusztusban havi megjelenésről kéthavira váltott, ami már önmagában rossz jel, de ha felidézzük az AS (Animestars) történetét...

as.jpg

Nos, én ugyan nem akarom elmondani, hogy a két újság hasonló sorsa miatt milyen elképzeléseim vannak a Mondo jövőjéről, de az biztos, hogy nem jó jel az magyar anime rajongók számára, sőt, ha ne ad isten megszűnne, nem lesz több nyomtatott sajtó felületen megjelenő újság az animékről, s az egy igen erős gyomorba húzás lesz a magyar anime rajongóknak.

III.Animés portálok, blogok bezárása

Régebben is voltak már animés blogok, portálok (főleg gportálosok), de ezek lassan megszűntek, törlődtek, legjobb esetben is csupán annyi, hogy már nem frissültek, hanem csak megmaradt.

Az néhai animeblog-nak is már csak hűlt helye maradt, már nem csak az oldal nem jön be, de a szerkesztőiről sincs semmi hír.

IV.A manga kiadók eltűnése

Igen, sajnos a manga forgalmazók és kiadók is letűntek, mint pl a Mangaattack, de persze van olyan kiadó is, mely egyszerűen csak feladta a mangá kiadásába vetett hitét, s inkább mással kezdett el foglalkozni, lásd pl Deltavision.

V.Animés boltok, üzletek, szórakozó helyek bezárása

Igen, az egyik legfájdalmasabb jelet hagytam a végére, s gondolom már mindenki tudja, hogy az Animeland bolti eltűnésére, illetve a Moonlight Meido teaház bezárására gondoltam (ami az MSZP székháza mellett volt, s ma már egy kínai étterem van már csak a helyén).

Ezek után gondolom érdekelhet, hogy vajon mi miatt történik mindez, miért kezd eltűnni lassan országunkból. Számomra a következő szempontok jelentik a magyarázatot:

I.Maga az anime műfaj gyengülése, önismétlése

0764291950c6362631228059f1c73ee41294439053_full.jpg

Sok helyen lehet olvasni, hogy bizony egyre kevesebb embert érdekel az újabb anime szezonok, mert alapjából véve így is ugyanazt kapják, csak más köntösben és szereplőkkel. Ebben van igazság, elég, ha csak a Rie Kugumiya féle tsundere animékre gondolunk, ahol ugyan mindig más a téma (varázsló, kém, normal school life stb), de alapjából véve mindegyik csak arról szól, hogy mikor jön össze a már szinte undorítóan idegesítő és idegbeteg loli az ügyeletes slave-boy-al. De említhetném a már szinte undorító másolós animéket, köztük az egyik "leghírhedtebbet", az Angel Beats!, melyet sokszor a Haruhi Suzumiya-val hasonlítanak össze, mondván, a kettő ugyanaz.

S valljuk be: ki az, aki ugyanazt megakarja nézni 5-jére is, csak más szereplőkkel és körítéssel? Félre ne értsétek, én szerintem ha jó a körítés, akkor az már fél pont, de ha már látszódik rajta, hogy nem több egy koppintásnál, akkor bizony nem sok embert fog érdekelni.

Ez még a jelentéktelenebb ok, ami inkább globális, mint magyar (de azért ez is közre játszik). De lássuk mi az, ami minket, magyarokat érint!

II.Az anime, mint divat

Mint írtam, magyarországon a szubkultúrák inkább divatok, mintsem valódi alternatív szórakozás. Ennek legfőbb oka pedig az, hogy sajnos minden kiadó, minden tv csatorna és minden marketinges, legyen bármiről szó, valójában csak 1 célközönséget akar célba venni, egy célközönségnek akarja eladni a termékeit. És igen, szerintem nem nehéz kitalálni, hogy ez a célközönség valójában... a gyerekek.

Fáj leírni, de ebben az országban mindent elsősorban gyerekeknek akarnak eladni, s az animékkel sincs ez másképp. Nem hiába vette meg az Animax a híresebb shonen fight animéket, nem hiába jelent meg 1000 merch szintén csak a fiatalabbaknak szóló animékból, nem hiába voltak tazók a Cheetos chips-ekben.

Persze azzal nem számolnak, hogy előbb-utóbb már nem fogja őket érdekelni, otthagyják, s ott marad a nyakukon a sok játék, anime, celluloid termék.

III.Az internet

Ahogyan egyre jobban elsajátítjuk az internetet, s egyre jobban beszélünk és olvasunk angolul/németül, annál jobban megfogalmazódik bennünk a kapzsiság ama kérdése, "miért is kéne megvennem 1500-200 forintért, amiért megtudom nézni ingyen a neten".

Igen, ez talán durva volt, sőt, sokak szerint felszínes, hogy a torrent-ezésre fogom, de ha belegondolunk, hogy 1500 forint egy 200 oldalas mangáért azért nem olyan sok (mert ebből a pénzből ma egy McDonald-os menü is ki jön, s az egyszeri fogyasztásra jó csak), de ennek ellenére inkább letöltjük, s hagyjuk, hogy a kiadók nyakán maradjon...

Ráadásként egyre több mangaka is ellene van a torrent ellen, nem egy, köztük Kishimoto, a Black Lagoon mangakája és Tite Kubo is támogatták az ACTA és SOPA terveket...

tumblr_ly0wmiTZ311qb1yi0o1_1280.png

Konklúzió

Én eme témával csak arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy magyarországon az anime és manga, mint szubkultúra, igen hanyatlik. Mind a forgalmazók hibájából, mind maga a műfaj hibája miatt, s részben miattunk is.

Tény, ezek még csak figyelmeztető jelek, hogy valami nagyon nincs rendben az itthoni anime piaccal, s az is lehet, hogy 1-2 év múlva újra minden visszamegy a régi kerék vágásba (visszavált a Mondo havira, lesz értelmes anime is az Animax-on a shonen fight-on kívül, lesz újra rendes boltja az Animeland-nek stb...), de ami most megy, az 1000%, hogy egy anime fannak sem ígéretes.

A bejegyzés trackback címe:

https://animemangapalota.blog.hu/api/trackback/id/tr304791791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kvakond · http://animereview.freeblog.hu 2012.09.21. 19:21:07

Korrekt írás szerintem.

Mondjuk a magam szélsőséges véleményét a témában többször leírtam már: ha élve se érdekelt a hazai anime piac, akkor holtan sem.

Persze jó lenne, ha lenne itthon bolt, normális anime a tévében, és változatos, kreatív program a con-okon (illetve vetítés, japán sztárvendég), de - főleg a fent vázolt III. ok miatt - nem létkérdés.

morwen 2012.09.21. 23:18:56

A piac tényleg hanyatlóban van, mert olyan korosztályt célzott meg, amelyiknek nincs stabil tömegbázisa, és azt a keveset se tudják megtartani. Az animax meg a mondo gyerekeknek való, olyan 12-18 éveseknek, akik nagyrészt nem tudnak torrentet használni, vagy a tesó/szülő nem engedi géphez őket elég sokáig. A piac az pénzről szól és nálunk az anime nem egy jó hosszútávú befektetés.

Engem viszont hidegen hagy a pénzügyi oldala az animéknek. Nekem inkább az a szomorú, hogy ez a 12-18 éves réteg legfeljebb rövid életű blogokat hoz létre, amiknek kár lenne részletezni a színvonalát. Az aktivitásuk annyiban merül ki, hogy animés oldalakon cseten lógnak egész nap (persze nem animékről beszélgetnek), ha vidékiek akkor esetleg a helyi animeklubba járnak - ami inkább haverokkal lógásnak minősül, szintén nem sok köze van animékhez -, és persze vannak animecon-ok is, ahol sok pénz gazdát cserél, főleg a szülők pénze, és persze a fiatalok iszonyú affektáló performanszokkal égetik magukat egymás előtt.

Jó dolog viszont az, hogy az eltén volt animés kurzus, a mozikban leadnak animéket - mondjuk az urániában a one piece film jó nagy wtf volt - és a tévében is leadnak miyazaki animéket, a ghost is the shellt, az akirát stb. amik klasszikusok. És jelennek meg filmes szaklapokban tanulmányok ilyen témában, és nem unatkozó ba hallgatók szakdolgozatáról beszélek. Továbbá vannak fansub csoportjaink, kapásból 5-6-ot fel is tudnék sorolni.

Szóval vannak az idősebb korosztályban is olyanok, akiknek az anime hobbi, nem csak szórakozás. Én a kultúra részét támogatom, szóval ha valami miatt kesergek, az nem az, hogy nem tudnak pénzt keresni nálunk az anime bizniszben, hanem hogy nem elég aktívak a rajongók, és sokkal több kezdeményezés és projekt kellene, amik a rajongásról szólnak inkább, nem a pénzről.

viktor900 · http://hunh.exp.hu/ 2012.09.22. 11:18:43

Áh mi lesz ha 5-10 év múlva már azt se fogja tudni senki mi az a Naruto, akkor a többi anime is olyan távol lesz tőle mint én a Naptól :/ :(

:{) MIKI (}: · http://machinimak.wordpress.com/ 2012.09.22. 19:07:53

@morwen: Te kinéztél már az ablakon, az embereknek már az élethez is alig van kedvük, nem hogy ilyen kis rendezvényeket csináljanak.

morwen 2012.09.22. 19:36:45

@:{) MIKI (}:: A neten kell nézelődni, az utcán az emberek fapofát vágnak és a lábuk elé néznek hogy ne lépjenek kutyaszarba. Amúgy a szubkultúrának eza varázsa, nem olyan emberekből áll akikkel az utcán csak úgy összefutsz, mindig valami kis deviancia, ami meghatároz.

Én pl. kortárs kiállításokra is szeretek járni, meg könyvbemutatókra, felolvasásokra stb. Ez is egy olyan kis réteg számára érdekes, akiket ha az utcán megkérdeznek, hogy mondjanak 3 ma is élő magyar költőt/írót/képzőművészt stb. akkor tudnak sorolni többet is. Hál' istennek a kortárs művészetek több embert érdekelnek, mint az animék.

Amúgy meg csak kapcsolatok meg szervezőkészség (és persze kedv :D) kérdése pl egy flashmob összehozása, ami lehet valami animés témában is. És több értelme lenne, mint a lájkháborús játékoknak facebookon.

Peter1989 · http://peter1989.wordpress.com/ 2012.09.22. 22:13:13

Erről már kifejtettem a véleményem a saját blogomon, elég hosszasan, szóval ide most nem írnám le újra, ugyan azt. =)

A szubkultúra már rég nem hanyatlik, a hanyatlás még 2010 közepe/vége felé elkezdődött. Ma épp azt látjuk, ahogy a mainstreamből egyre inkább újra az undergroundba tart. A felelősség pedig mindenkié, a keresleté és a kínálaté egyaránt.

A hazai piac már rég halott, és akármilyen szomorú egyeseknek, mára már nem divat animésnek lenni. Ez van, elmúlt az újdonság varázsa.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2012.09.25. 21:08:11

Minden attól függ, hogy a média képes-e azt sugározni, "menő vagy, ha animézel". Most erről leálltak és újdonság varázsától megszabadult yoloista célközönség más elemórzsia után kutat. Jól írtad, alapvetően a neverending shonen-eket akarták eladni, ami többszörös balfogás, mert nem tudják finanszírozni egyben a megvételét (meg amúgyis, ki kell próbálni, hogy bejön-e), másrészt meg hosszú távon megunható. A neverending shonen-ek másik baja, hogy még ha ez sokszor nem is tűnik fel, történetcentrikusak, vagyis nem epizodikusak. A jelenlegi trend inkább utóbbi felé hajlik, hogy amikor bezuhanok a tévé elé se okozzon problémát megérteni, amit látok, két évad kihagyásával is képben legyek.

Egy egészen más gondolat, nagyon pénzéhes volt a hazai piac, az eleve pofátlanul drága Japán termékekre még rátettek egy szép kis hasznot, ami kvázi megvehetetlenné tette az animés cuccokat. Emlékszem a huszonezres figurákra, ez egyszerűen nem a jelenlegi létminimum alatti szintre robogó ország lakóinak van kitalálva, ha valamin spórolunk, az a kultúra lesz (mivel az ócsó energiaital, a gagyi mobil és a kínai cipő jobban látszik, mint a torrent :)). Jelenleg nem éri meg a kultúrába fektetni, egyedül a "nemzeti kultúra" híveit érdemes megcélozni, mert nekik különösen fontosak az identitásmegerősítő ruhák, díszek.

Eddigis hidegen hagyott, hogy mit gondolnak az animékről és mit kínálnak kis hazánkban, úgyhogy felőlem visszajöhet az online-only időszak is.

mykola · http://megosztanam.blog.hu/ 2012.09.26. 01:07:36

Szerintem a piac hanyatlása egyedül a kiszolgálók hibája. Ha valaki el akar valamit adni, akkor azt eladja.
Azt ne mondja senki, hogy az animék változatossága kevés a magyar piacnak, ami amúgy is már látott több száz animét és egyszerre legalább 6 csatornán sugároz napról napra animéket. (Trigun-on és FMA-n kívül nem tudok olyan animét mondani amit szívesen néztem tv-ben)
Hol van az kikötve, hogy csak új animéket lehet sugározni, egyetlen csatorna simán összeválogathatna egy igazán jó műsort, ami vonzaná a nézőket, így teremtve piacot az eladandó szir-szaroknak.
De nem fektetnek bele.
És NEM azért mert letorrenteznek úgy is mindent.
A napokban keresgéltem a neten, hogy hol tudnék Claymore mangát rendelni. Egészen 1 fejezetet lehetett angolul beszerezni. És kész. Ennyi. Ha több is lenne szívesen megvenném.
Nem hiszem el, ha magyar kiadásban megjelennének jobbféle mangák nem lenne rájuk kereslet.
Egyszerűen pénz kell ahhoz, hogy piacot teremtsenek, jó animéket sugározzanak és úgy látszik nem akarnak ebbe fektetni.

Kvakond · http://animereview.freeblog.hu 2012.09.26. 10:35:19

Többen írtátok, hogy mára már nem menő animésnek lenni, a média nem foglalkozik vele, a fiatalok más szubkultúra után néznek.

Morgó öregembernek tűnhetek, de tényleg akkora probléma, hogy ezek a fiatalok, akik divatból kezdik el, évente váltanak hobbit, és nem érdekli őket annyira az egész, hogy a neten megnézzék mi van a bleach-en és naruto-n kívül - szóval hogy ezek egyre kevésbé tagjai a "klubnak"? Minden szubkultúra elterjedése, bővülése, mainstreamesedése, annak exponenciális hígulásához vezet, és szerintem nincs különösebb probléma ezek lepattogzódásával, mert jellemzően nem végeznek semmilyen olyan közösségi vagy kreatív tevékenységet, amitől a szubkultúra színesedne, gazdagodna.

Valóban onnantól nem fogyasztanak, de eddig se voltak egy stabil, fizetőképes bázis, amire bármilyen hosszú távú üzleti modellt lehetett volna építeni.

@mykola: Claymore-t azt hiszem pont lehet rengeteg helyen kapni, az más kérdés mennyire kerül.

Amúgy meg én se fektetnék ebbe. Jól összerakott programmal a gyerekbázist lehet magadhoz édesgetni (elnézést a kapcsolódó vizuális képért) vagy a 18 fölötti már meglévő rajongókat meggyőzni, hogy tudod mit csinálsz. Tegyük hozzá utóbbi mindig valamivel elégedetlen lesz. Ugyanakkor mivel általában tud angolul, így a rajongói faktorra, a birtoklásvágyára tudsz csak hatni, hogy fogyasszon. Ehhez magyar viszonyok mellett olyan alacsony haszonkulcsig kéne lemenned, amihez meg nevetségesen kicsi a tömegbázis, és nem lesz megtérülés. Egy ilyen kicsi és bizonytalan piacba hülye lennék fektetni, és az se megoldás hosszú távon, ha önálló keresettel nem rendelkező gyerekhordával próbálom felönteni - mint láttuk.

Kvakond · http://animereview.freeblog.hu 2012.09.26. 10:49:40

Kicsit más téma, de még sosem voltam itthon con-on. Ezt nem is bánom különösen, talán most az őszi mondoconra kinézek egy napra magánéleti okokból, de még arra is alszom párat.

Na mindegy, szóval nem voltam még con-on, így nem tudom pontosan mi zajlik ott, de a programfüzeteket bújva, ami nekem mindig is hiányzott, hogy itthon mintha az anime kultúra nem lenne része a programnak. Mármint a vásár, beöltözés, találd ki az openinget nem tartozik nekem ide.

Jó, hogy nem lehet mindig külföldi sztárvendég koncertje, mert az pénz és szervezés, nem nagyon van vetítés, mert az is pénz, meg néha meghívnak magyar!! szinkronszínészeket (hip-fuckin-hooray). De hol vannak a "discussion panelek", ami minden rendes külföldi con alapja. Hírből tudom még pl. a lengyeleknél is.

(Hazai viszonyok mellett) mondjuk 15-20 ember, ahányat érdekel, összeül egy órára egy terembe egy vetítővel, meg max egy mikrofonnal. Aztán lehetne beszélni pl. a legújabb szezonról, a japán! piaci trendekről, egy téma megnyilvánulásáról animéken átívelően vagy valami olyan kerekasztal, mint amit az AnimeComment csinál, csak élőben.
Mondom elnézést, ha ez létező dolog, de ha nem, akkor hogy nem jutott még senkinek az eszébe? Vagy nem lenne/nincs rá igény?

morwen 2012.09.27. 13:50:48

@Kvakond:

"Minden szubkultúra elterjedése, bővülése, mainstreamesedése, annak exponenciális hígulásához vezet, és szerintem nincs különösebb probléma ezek lepattogzódásával, mert jellemzően nem végeznek semmilyen olyan közösségi vagy kreatív tevékenységet, amitől a szubkultúra színesedne, gazdagodna."

Ott van a steam punk szubkultúra. Nálunk is van ilyen. Vannak rendezvényeik, cosplayeznek, csereberélnek könyveket, ruhákat, barkácsolt cuccokat, vannak közös filmnézések stb. Anime téren is ilyesmire kellene hajtani, hogy legyen párezer ember aki ezzel komolyabban foglalkozik és köztük legyen meg a kommunikáció és kooperáció (értsd: ne gyilkolják egymást a fansub csoportok azon hogy ki fordítja a legújabb überhájpolt sorozatot).

Discussion panelt én is szeretnék, de nem csak conokon hanem fanklubokban is, vagy bármilyen közösségi térben ahol havonta lehetne rendezni. Egyébként én a Sakuraconra szoktam járni, ott van valami hasonló, az animaxtól jönnek pl. emberkék, de a tapasztalat az, hogy nincs miről beszélni önreklámozáson és sűrű bocsánat kéréseken kívül. Van 5-6 egyetemista korú vagy nagyobbszájú középiskolás aki kérdez és annyi. Meg van egy emberke aki bölcsész szakon végzett és ő mindig szokott kb. ugyanazokról a témákról (Miyazaki animékben mitológia, gits filozófiája stb.) előadásokat tartani. Amúgy én is tartanék előadásokat, mert szeretek magyarázni, de nem conon, hanem inkább szemináriumi jelleggel 10-12 embernek akit érdekel is. Mert aki csak divatból néz animét, és nem tud túllépni a saját élményein, azzal nem lehet beszélni animékről.

Bár ilyesmi nálunk eddig max egyetemi körülmények között valósult meg eddig tudtommal.

Nuttika 2012.12.06. 09:52:16

Nem tudom sajnálni a hazai anime/manga piac hanyatlását. És miért? Mert idegesítenek a divatanimés tinik. Nem látjátok a korom, de én is csak pár hónapon belül lépek a a 2. X-be, tehát jogos lenne a visszaütés, hogy "de te is az vagy". Csak nem. Én nem divatból kezdtem el nézni és mindig is irritált, ha valaki egy zenekart/sorozatot csak azért követett, mert, hogy az divat. Nekik nem is terjed tovább a dolog annál, hogy "jujj, Lacika meg Marika is nézi, akkor nekem is kell!".
A hazai mangák vételével vagy nem vételével az a gond, hogy ha pocsék a fordítás, akkor minek vegyem meg magyarul? Nekem pl. itt sorakozik pár Rurouni Kenshin kötet, de még mindig sokkol mikor kinyitom, hogy pl. Ruróni Kensin, vagy Vacuki és stb. Tudom, hogy ez lenne a helyes, de már hozzászoktam a Hepburn féléhez és jobb, mint a magyar.
Animék meg azért esélytelenek, mert nevetséges, amit manapság szinkron alatt összehoznak. Pl. a Vampire Knight-ot több komolyabb anime rajongó (és nem divat animés) ismerősöm várta magyar szinkronnal. Eljött a nagy bemutató és CSALÓDÁS,mert POCSÉK VOLT. Én egész sokáig húztam 2 megnézett résszel, a legtöbb ismerősöm már az első rész első 10 perce után feladta.
Nem csak a nem megfelelő hangválasztásokkal van baj, hanem néha az aberrált fordítással (ékes példa erre Rejtett Levél átfordítása Avar rejtekre, de akik többet néztek magyar szinkronosan animét, azok cifrábbakat is tudnak hozni). De engem pl. az is bosszantott, hogy az FMA-ban a homunculus-ok nevét fogták és átfordították magyarra. Kérdem én, milyen jogon, mikor az a karakter neve volt?

Conon nem voltam, csak kettőnk. Az elsőt nagyon vártam és hát... az ismerősök tették emlékezetessé a másodikat és nem az első. Amúgy kellemetlen élményekben is volt részem, mint az igen csak hosszúra nyúlt jegyért sorban állás (nehéz lenne még egy kasszát nyitni, mi?). De a sorban állást is nagyon kellemetlenné tette pár mögöttem álló idióta divatanimés, akiknek gyakorlatilag minden percben fikázniuk kellett egy cosplay-es jelmezét, mindezt fennhangon és felsőbbrendű stílusban.
De pl. bent sushiért sorban állás közben is sikerült pár 14-15 évesnek lekezelően bánnia velem, csak mert elmertem kérni az árlistát (miután láttam, hogy már vagy 5 perce csak szorongatják, rég kiválasztották, mit vesznek). Mindezt azért, mert magasabbak voltak nálam én meg pár évvel fiatalabbnak nézek ki a koromnál. Akkor rögtön belém lehet rúgni illetve a velem együtt lévőkbe.
De pl. az első conomon sikerült belefutnom egy lányba, aki koreai zenét szerette (egyértelműen divat szinten) és a Naruto meg a Nana volt az ismeretsége, de ő nagyon con-os és ő nagyon jó helyen van. Az istenért nem tudtam levakarni magamról és a kis társaságomról.
Csodálom, hogy nem ment el egy életre a kedvem a hazai conoktól. De tény, hogy egy-két emberért már nem fogok kimenni.
süti beállítások módosítása