A Hónap Témája (Március) - Anime Hibák
2014.03.01. 15:04
Sziasztok!
Jó régen volt már hónap témája rovat, talán azért mert már szinte minden animékkel kapcsolatos dolgot kiveséztünk amiket csak lehetett. Azért szerencsére akadnak olyanok, akik mindig tudnak szolgálni valami témával. Egy ilyen komment ötlet volt az is, hogy beszéljünk kicsit azokról a dolgokról, amik nagyon el tudnak rontani egy animét. Most tehát ezt a témát próbálom meg kicsit kivesézni nektek.
Valójában ez a Februári Hónap Témája lett volna, de csak mostanra jutottam el oda, hogy meg tudjam írni!
Igazából két fajta hibaforrásról szeretnék nektek beszélni. Vannak ugyebár a Technikai Hibák, illetve az Alap hibák.
I. Alap Hibák
A Legtöbb animét egy bizonyos ponton tudják nagyon könnyen elrontani, az pedig az anyagválasztás. Nem titok, hogy csak az azokból a mangákból készülnek animék amik nagy sikerrel futnak, vagy vannak olyanok is, amiknél szó szerint kierőszakolnak egy adaptációt holott még nem érett meg rá.
Lényegében akkor következik be anyaghiba, amikor túl korán csinálnak egy animét egy mangából. Ez mostanában lett igencsak nagy probléma hiszen a legtöbb sorozatnak a mangája még csak 1-2 éve fut, de már animét akarnak belőle látni. Ebben az esetben viszont a stúdiók nem igazán tudják jól adaptálni a művet és csak nagyon elkapkodott és nagyon hamar kimerült 12-13 vagy még annál is kevesebb részű sorozatot csinálnak belőle. Tökéletes példa erre a Blood Lad, amelynek kritikájában ki is tértem erre a dologra. Aztán persze jön a rinya ezerrel a rajongók részéről. De az még megbocsájtható, elvégre az elvárásoknak nem mindig lehet megfelelni.
Sokkal nagyobb gond az, ha egy olyan mangának az adaptációját akarják látni, ami eleve még csak azt se érdemli meg, hogy létezzen. Ilyen példa erre az Arata Kangatari, ami egy akkora elbaszott szeméthalom lett, amekkorát még nem látott a világ, vagy pedig a még nála is rosszabb Horo Musuko.
Ezt a 2011-es szemetet a AIC Classic stúdió szarta ki magából, ami azért is nagy kár, mert a stúdió olyan animéket tudhat magáénak, mint az Ah My Goddess!, a Tenchi Muyo, a Jinrui vagy épp a Nyan Koi! Gyerekek, ezt a 11 részes hulladékot 1 résznél tovább nem lehet elviselni anélkül, hogy ki ne tépnénk a hajunknak kb a felét, az egész nem több mint egy 11 részes tranvesztita parádé, amiben senki nem olyan nemű, mint amilyennek látszik. Közben persze meg megy a főhős rinyálása ezerrel és még sorolhatnám de nem fogom. A Horo tökéletes példája annak, hogy egy alapból pocsék mangának csinálnak egy szintén pocsék adaptációt. És az a röhej, hogy sokan ezt romantikusnak tartják.
Másrészt ott a 3. lehetőség, mikor is nem pocsék mangából csinálnak animét, hanem Visual Novelekből és Erogémekből. A Visual Novelekből időnként azért kijön 1-2 jobb anime, de az Erogémekből csak azért készülnek animék, hogy a célközönséget lenyűgözzék (másnéven az otakuknak készülnek ). Ebbe nem nagyon tudok belemenni, mivel egyáltalán nem játszom ilyenekkel, sőt, inkább a falnak megyek tőlük sokszor. És sajnos nagyon sokszor pont ezeket dicsőítik az egekig.
De ezek úgy tényleg csak a nagyon alaphibák, viszont a technikai hibák szintén kiborítóak tudnak lenni.
II.Technikai Hibák
Sokszor maguk a stúdiók azok, akik eléggé fércmunkát tudnak végezni egy animén. Ha már maga a manga vagy a választott mű nem ér egy fabatkát sem, akkor viszonylag nehéz dolguk van, hogy nézhető animét csináljanak belőle. Persze nem csak itt lehetnek hibák. A Technikának sokkal több hibái lehetnek.
I. Animation Fail
Az animációs hibák ugyan olyanok, amiket nem mindenki vesz észre, szakavatottabb emberke viszont eléggé ki tudja szúrni ezeket. A Legtöbb ilyen hiba főképp a Neverending Shounenekben vannak, amiknél olyan rövid a határidő, hogy az animátoroknak szinte idejük sincs normálisan dolgozni a látványon.
A Neverendingekben ez úgy ahogy elmegy, elvégre a hosszabb adásidő a minőség romlására megy sokszor, persze azért kivételek akadnak. Az viszont már megbocsájthatatlan, hogy egy össz-vissz 12 részes animének sokszor olyan ordenáré agyon CGI-ozott látványa van, amibe belefájdulnak az ember szemei. Szintén jó példa erre az Arata Kangatari. Mert igen, ma már sajnos az animék többségét sem kézzel csinálják (hol van az már mikor kézzel rajzolták a sorozatokat). Vagy például ott van az AKB0048 szart sem érő koncert jelenetei. A Sok Bishounen-t és Bishoujo-t meg már meg sem említem, hiszen manapság már normális emberi kinézetet sem tudnak csinálni a szereplőknek.
II.Szinkron Fail
A Szinkron szinte csak önmagában eladni egy animét. Ha van egy jól megválogatott szinkronstáb, akiknek a hangja még passzol is szereplőkhöz az nagyon sokat tud dobni egy sorozaton. A Legnagyobb hiba tehát az ilyen esetekben a rossz szinkronhang választás, főképp az a fajta, amikor mondjuk pasi ad hangot egy csajnak. Ilyenről még csak egyszer hallottam Member Star Driver videójában, az viszont gyakoribb hogy csajok adnak hangot fiúknak, amik viszont jól is el tudnak sülni. Kiváló példa erre Paku Romi akinek a karrierjét ez alapozta meg.
Romi ugyanis olyan karaktereknek köszönheti a karrierjét, mint Edward Elric az FMA-ból, illetve Hitsugaya Toshiro a Bleach-ből. A Hangja jól illik a tinédzser fiús karakterekhez, de emellett női szerepeket is vállal, mint például Oosaki Nana a NANA sorozatból, amiért még díjat is nyert.
A Másik szinkronhiba pedig nem más, mint a nagyon erőltetett és idegesítő hang. Aki ezen a téren már régóta listavezető az Rie Kugimiya, pedig tudna ő normális karaktereket is játszani, de mindig kifogja az idegesítő hangú tsundere p@kat.
A Szinkron-ról nagyjából ennyit tudok elmondani. A magyar anime szinkronokról nem beszélnék, elvégre azok nem kifejezetten magának az animének, hanem a magyar szinkronszínészek hibája. Végül pedig jöjjön a 3-ik nagy hibája az animéknek, de egyben ez a legfőbb baj is, az ok, amiért sokan bele se kezdenek vagy csalódnak ez sorozatban.
III. A Hype
Pontosan, a Hype. Mondjuk ez nem magának a készítőknek a hibája, hanem a rajongóké. Akik csak szimplán szeretik az animéket és nem fanatikusan rajonganak értük, sokszor találkoznak ezzel a dologgal. Lényegében arról van szó, hogy egy sorozat valami érthetetlen okból hatalmas népszerűségre tesz szert és az elvakultabb rajongók úton-útfélen össze-vissza dicsérgetik, aztán mikor az egyszeri rajongó belekezd és a végére ér megkérdezi magától: Mi volt ebben a nagy szám?
Ilyenek például a moe loli szemetek, a neverending shounenek és a szimpla shounenek is, mint a Shingeki No Kyoujin, aminél már 3 rész után akkora hype keletkezett, mint a Naruto-nál. Sokan pont ezért nem néznek egy animét, holott ha valami fel van hypeolva még nem biztosan rossz, habár a nagyra becsült cuccok esetében nagy az aránykülönbség. Kb 10 felhypeolt animéből 8 semmit sem ér. Hype-olt persze bármi lehet, akár könyv, film, zene stb.
Voltaképp ennyit tudtam felhozni ebben a témában, legalábbis én ezeket tudom be a leggyakoribb animés hibáknak. Biztos van több is, én mindenesetre ennyiről tudok. Remélem tetszett az írásom SZIASZTOK!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
viktor900 · http://hunh.exp.hu/ 2014.03.01. 17:00:33
Megnézem hány pontot kapott átlagban, és ha elér egy szintet akkor megnézem.
Meg ezt a hibát amúgy sem lehet kijavítani mert egy anime készítése az biznisz, és mindenki más pénzeket szór bele a reklámozásba. Ezzel a pénzkeresés a lényeg nekik.
Tomlion · http://tomlion.blog.hu/ 2014.03.01. 21:00:35
A One Piece folyik a csapból is Japánban, semmiből sem marad ki (merchandising), viszont teljesen megérdemelten! Viszont az olyan sorozatok, mint a Naruto vagy Toriko egyáltalán nem érdemelték meg ezt a nagy rajongást.
Utolsó kommentek