A Hónap Témája (Február) - A Tekken Franchise
2012.02.02. 14:29
Szegasztok!
Ebben a hónapban ezúttal nem egy konkrét dologról, hanem ismét egy franchise-ról fogok írni nektek részletesen, mely nagy hatással volt a videojátékok világára, azon is belül a verekedős játékok terén.
Ezúttal a világ egyik legnagyobb videojáték franchise-száról írok nektek, a Tekken sorozatról.
A Tekken egy eredetileg 1994-ben megjelent játéktermi gép volt a Namco-tól, majd 1995-ben átportolták a Sony Playstation gépére, majd onnantól egész napjainkig a legkelendőbb videojáték sorozat mind az Arcade-kban, mind pedig a konzolokon.
A Tekken 1994-ben jelent meg a játéktermekben, és eredetileg Rave War lett volna a címe, de végül a "Vas Ököl" (Tekken) mellett döntöttek. A játéktermi siker után gyorsan létrehoztak egy otthoni konzol kiadást is, mely még sikeresebb lett. Annyira, hogy a Tekken volt az első olyan Playstation játék, mely túllépte az egy milliós eladást (ilyenkor mindig a "legális" bolti eladásokat számolják, ergo ennél sokkal több kelt el!)!
A játék sikerének titka két dologból állt:
1.Megreformált harcrendszer: A Tekken előtt ugyanis mindegyik játék általában vagy a Street Fighter 3 erősségű ütés és 3 erősségű rúgást alkalmazta, vagy pedig a Virtua Fighter egy ütés + egy rúgás + egy fogás és egy védekezés rendszerét használták. A Tekken viszont bevezette a jobb ütés + jobb rúgás + bal ütés és bal rúgás rendszert, és a kombókat és fogásokat ezekből kellett összehozni, így rengeteg lehetőséget adva a játékosnak a sikeresebb "aprításhoz".
2."Merjünk nagyok lenni": Amíg a legtöbb sorozat általában csak új karaktereket és mozgást adott a nagyérdemű közönségnek (lásd Street Fighter 2 széria), addig a Tekken mindig arra ügyelt, hogy valami újat adjon a játékosoknak, ami nem hogy elvenne, hanem még pluszba adna is a játékosnak.
De szerintem legjobb lesz, ha a sorozat legfőbb játékait bemutatom röviden:
1.Tekken - 1994/1995:
A Tekken legelső része hatalmas robbanása ellenére mégsem mondható rá, hogy megelőzte a korát, mivel a harcrendszeren kívül sok újat nem mutatott más sorozatokhoz képest.
A főjáték előtt először játszhattunk egy rövid demót a Namco "Galaga" játékával, mely egy űrhajós/lövöldözős játék volt, és ha véget ért, a "Select" gomb megnyomásával újraindíthattuk ezt a kis "demót", melyet azért teljesítettek végig sokan, mert ha sikerül ezt a minijátékot kijátszani, akkor behozhattuk Kazuya harmadik ruháját is (ami nekem ugyan nem tetszett, de sokaknak igen).
A játék egy Arcade (és egyben ez volt a Time Attack is) módot, Vs módot és "Test" módot adott nekünk, mely utóbbi valójában csak egy szimpla Option módnak felelt meg.
A történet szerint Heihachi egy tornát rendez, mely győztese hatalmas hírnévre, pénzre és Heihachi mamut vállalatára, a Mishima Zaibatsu-ra is kezet tehet. Csak hogy nem tudta, hogy fia, Kazuya is indul a versenyen, aki egy szörnyű incidens miatt bosszút akar állni rajta...
Alapjából 8 karakterrel indulhatunk, és csak nekik is vannak megnyerés animációik: Kazuya, Yoshimitsu, Nina, Jack, Michelle, Paul, Law, King. Ha végigvisszük valamelyikkel a játékot, behozhattuk annak rivális ellenfelét is, majd ha azok közül valamelyikkel continue nélkül vittük végig a játékot, akkor maga a főellenség, Heihachi is játszhatóvá vált. Így az első részben 17 karakterrel játszhattunk.
Maga a játék 1995-ös megjelenéséhez képest szép volt, maga játék pedig hatalmas, főleg ha nem a gép ellen, hanem egymás ellen játszottunk a haverokkal.
És a siker ugye nem állhat meg a csúcsig, és alig rá egy évre megjött a Tekken 2.
II.Tekken 2 - 1996:
A Tekken 2 már sokkal több újdonságot hozott magával, mint elődje, és sokkal sötétebb is lett.
A történet szerint Kazuya felett átvette egy gonosz lény, Devil a hatalmat, és a Zaibatsu-t világuralmi célokra akarja használni. De Kazuya-ban, aki akkor szerelmes volt egy Jun nevű nőbe, még mindig volt egy kis jóság, így annak reményében, hogy valaki megállítja őt, megrendezte a második "Iron Fist" bajnokságot. A reményei beigazolódni látszottak, de azt nem sejtette, kivel fogja összehozni őt "újra" a sor.
A játék az Arcade mód mellett sok új játékmódot kínált fel a játékosoknak: Time Attack, Survival (verj el minél több embert egyetlen életcsíkkal) és a legnagyobb újdonság, a Team Battle mód, melyben egytől nyolcig kiválaszthattunk egy egész csapatnyi karaktert és addig püföljük egymást, amíg az egyik csapat el nem fogy.
A grafika és zenék javultak, ahogyan a mozgások száma is megnőtt. A karakterek száma is megnőtt 23-ra.
Ebben a játékban már nem egy főellenség, hanem kettő volt, az egyik Kazuya, a másik a már említett Devil. A különlegesség, hogy itt a betöltő kép alatt az ellenük lévő harc előtt az ő speciális betöltő képeik jelentek meg, melyek nagyon durvák voltak (főleg Devil-é).
Ami miatt még jó volt, hogy rengeteg titok volt a játékban. Pl Roger/Alex duó behozása, vagy a "Big Head Mode" behozása stb...
A Tekken 2 volt amúgy az első olyan játék, amit nem csak Playtstation-re, de PC-re is kiadtak, de sokak szerint nem sikerült túl jól. Hogy ez valóban igaz-e, mindenki döntse el maga.
És akkor jöjjön a Tekken 3, mely a mai napig a leghíresebb játék a sorozatban.
III.Tekken 3 - 1998:
A Tekken 3 már két évnyi fejlesztést vett igénybe, de megérte várni.
A történet szerint Kazuya halála után eltelt 15-20 év, mely idő alatt Heihachi új erőforrások után kutatva megtalált egy ősi szörnyet, Ogre-t, akinek erejét felakarja használni céljai elérése érdekében. De mivel a harcosai nem tudták őt elfogni, ezért Heihachi meghirdetett egy újabb bajnokságot, mely célja, hogy elfogja valaki Ogre-t. Azonban senki sem számított arra, hogy Jun-nak és Kazuya-nak fiuk született, Jin Kazama, akinek édesanyját megtámadta Ogre, és mivel azóta nyoma veszett szeretett anyjának, Jin bosszút esküdött Ogre ellen...
A játék most is rengeteg újdonságot hozott, sőt, többet annál. Először is leváltott néhány régebbi személyt sok új karakterre, és az új arcok máig a legjobban kedvelt figurák: Eddy, Hwoarang, Xiayou, Julia, Bryan stb.
Másodszor újra sok játékmódot találtak ki, mint a Tekken Force, mely a régi Final Fight, Street Of Rage és Golden Eye féle játékmenethez hasonlóan kellett 4 pálya szakaszon átharcolni magunkat, hogy végül egy bronz, egy ezüst és egy arany kulcs segítségével behozhassuk Dr.Bosconovitch-ot, a játék egyik legf*szább karakterét. De ott volt a Ball mód is, melyben egy labdával kellet eltalálnunk az ellenfelet, de ha szükséges volt, akár egymást is üthettük a labda elérésének érdekében.
De a legfontosabb még is az új mozgások és az új harci elemek voltak, mert ez volt az első Tekken, amiben oldalazni is tudtuk fel és le, ezzel lasan átmenve a harmadik dimenzióba.
Egyszóval nem véletlenül lett a Tekken 3 sokak számára a legjobb. Szép és kellemes búcsú is volt a PS1-től a Namco-tól...
IV.Tekken 4 - 2002:
A Tekken 4 2002-ben jelent meg, és sokak számára nagy bukás volt.
Először is, a karakterek száma valamiért nagyon alacsony lett, összesen volt talán 18-19. Aztán pedig semmilyen újdonságot nem hozott tartalmilag a játék, csak 2 új karakter (Steve-t és Marduk-ot), valamint Eddy ikerkarakterét. Valamint kaptunk egy Training módot, melyben a gép által feladott kombókat kellett teljesíteni, és a harcokat, ha akartuk és a memória kártya engedte is, elmenthettük. A Tekken Force mód viszont nagyon rossz lett, nem tett neki jót a "3D-s" kinézett, sokszor zavaró volt, amikor két irányból jöttek az ellenfelek, és a kamera elfordult emiatt.
A történet szerint 2 év telt el Ogre és Jin harca között, mely után Heihachi rettegve fogadta a hírt, hogy egy másik mamut cég, a G-corp "feltámasztotta" Kazuya-t. Heihachi, aki ekkor már az úgynevezett "Devil Gene" megszállottja lett, újabb tornát hirdet, hogy elkaphassa Kazuya-t és Jin-t.
A grafika semmit nem változott, a harci elemekhez csak annyit újítottak, hogy most már teljesen 3D-ések lettek a pályák, és a DOA-hoz hasonlóan elkerített pályák volta, melyek rongálódottak egyes ütések hatására.
És ennyi, sok ember szerint ez a rész egy szégyenfolt volt. Szerencsére a Namco ezt három évvel később orvosolta a Tekken 5-el.
V.Tekken 5 - 2005:
A történet szerint egyből a negyedik rész után folytatódik az új rész, melyben Heihachi-t és Kazuya-t megtámadják, majd Kazuya "kapitulálása" után Heihachi-t egy robbantással megölték. Ezzel gyakorlatilag vége a Mishima Zaibatsu-nak... de valamiért nem omlott össze. Valaki vagy valami az árnyakból irányítja a Zaibatsu-t. És ez a "valami" egy új tornát hirdetett meg, hogy átadhassa valakinek a hatalmas birodalmat. Ki lehet ez a sötétségben rejtőző árny? És mik lehetnek a valódi céljai....
A Tekken 5-öt sokan a sorozat feltámadásaként kezelik, nem ok nélkül. A bámulatosan szép intro után egyből rengeteg újdonsággal fogad a játék.
Új játékmódok lettek a Devil Within (egy mászkálós/verekedős játék, melyben Jin múljta után nyomozunk 5 hatalmas pályán keresztül), Tekken History (itt az első három Tekken játéktermi verzióját próbálhattuk ki), Profile menü (itt kedvenceinknek vehettünk új ruhákat meg kiegészítőket) és Arcade (teljesen más, mint a régi, itt ugyanis valódi játékosok által lementett karakterek ellen kell verekedni). Ezek mellett a Story módot is felfrissítették bejátszásokkal, amik által már jobban tudtuk követni a történetet. A Dark Resurrection-ben még kapunk egy Bowling módot és egy Gold Rush módot.
Ezek mellett új karakterek is jöttek, nem egy! Raven, Devil Jin, Lei Feng, Asuka Kazama és Roger Jr. A későbbi Dark Resurrection-ben még jön Lili és Dragunov is. Sőt, sokan még visszajöttek a Tekken 2-ből, mint Wang, Baek stb.
Ebben a részben egy Jinpachi nevű szörnyeteg a fő gonosz, aki a videojáték világ egyik legundorítóbb ellenfele. Durva nagyokat sebez, fekete villámokkal lebénít, ide-oda teleportál és ha eltalál egy tűzgolyóval, viszlát!
Ez a rész messze a legjobb szerintem az egész sorozatban. Ezután jött az említett Dark Resurrection remake PSP-re, melyből kivették a Devil Within és Tekken Hsitory módokat, de adtak cserébe egy Bowling, Gold Rush és Dojo triót (utóbbiban "Dojo"-kat kellett elfoglalnunk, ahol általában 10 embert kellett lenyomni).
Ezután négy kemény évig nem volt semmilyen hír a Tekken felől, egészen 2009-ig.
VI.Tekken 6 - 2009:
A Tekken 6 2009-ben került a boltokba, immáron PS3 és Xbox360-on is, mivel a Bandai (akivel a Namco 2005-2006-ban társult) még több pénzt akartak kihozni a Tekken sorozatból, nem törődve a ténnyel, hogy az Xbobx360 dvd-je 10-20 gigával kisebb, mint a PS3 Blu-Ray-e, mely hatása miatt nem is tudott sok újdonság jönni.
Az egyedüli újdonság az 5 új karakter (Leo - akiről kiderült hogy nő -, Miguel, Alisa, Bob és Lars - akit Kishimoto a Bandai követelése miatt talált ki nekik, mivel a SJ ingyen reklámot követelt a Bandai-tól az SJ szerzői jogainak birtoklásaiért). Valamint a Scenario Campaign, mely sokak számára egy túl bonyolított Devil Within volt.
A történet szerint Jin megőrült, és egy hatalmas mészárlásba kezdett a világon a Zaibatsu segítségével. Jin egy tornát hirdet, a szokásos nyereményekkel. Sokan jelentkeznek, hoy lekapják a hülyegyerek fejét (főleg Miguel), nem sejtve hogy mik Jin valódi céljai a fölösleges vérrontással...
Hát igen, látszik, hogy a Bandai szándékosan el "Sasuke"-sítette a Namco-val Jin-t, hogy aztán Xiayou-t meg el "Sakura"-sítsák (akik látták a filmet és a Tekken 6 megnyerést, tudják mire mondom)...
Viccet félretéve azért volt még is előrelépés a Tekken 6, mert ez volt az első Tekken, amelyben online-on is játszhattunk.
Természetesen a sikeres sorozatoknál midig jönnek ki spin-off (történetileg nem illeszkedő játékok).
VII.Tekken Tag Tournament - 2000:
A Tekken Tag Tournament 2000-ben jelent meg a PS2-re, és ez volt az első PS2-es Tekken játék is egyben.
Történetileg sehova nem illeszkedik. A játék lényege, hogy 2 fős csapatokban győzzük le az ellenfél csapatából az egyik harcost. Mivel már egy harcos elvesztése is elég a vereséghez, ezért nem kicsit szükséges a csapatmunka.
A játék újdonsága a Tag behozása, amellyel váltani tudunk a harcosok közt csata közben, illetve a "special tag throw"-ok, amik ugye a "Közös fogásokat" jelenti (részletezni remélem nem kell). A legjobb az egészben, hogy akár négyen is játszhatunk egymás ellen (kettő a kettő ellen)! Továbbá itt jelenik meg először a Bowling mód, melyben bowlingozhatunk kedvünkre (nagyon jó kis módusz).
Alapjából 34 karakterrel játszhatunk az első három Tekken-ből innen-onnan lopkodva. Nagyon jó játék volt anno.
VIII.Tekken Advance - 2001:
Ez a Tekken egy vicc. 10 karakter, béna játékmenet, ronda grafika... remélem ennél jobban már nem kell részletezzem ezt a félre sikerült részt...
És igen, ahogyan a legjobb játék szériáknak vannak spin-off játékaik, úgy vannak nekik egyéb "termékeik" is, mint filmek. Ebből háromról írnék.
IX.Tekken The Motion Picture - 1998:
Erről az animéről már beszéltem régebben is, és most is inkább csak nézzétek meg a videót, és döntsétek el, hogy érdemes-e megnézni vagy sem.
X.Tekken The Movie - 2010:
Szerencsére ritka azok videojátékból készült filmek közé tartozik, amelyek nem lettek Uwe Boll és Hollywood áldozatai. A filmről majd később írnék, legyen elég annyi, hogy érdemes megnézni Uwe Boll-nak, hogyan kell legalább kinéznie egy rendes adaptációnak..
XI.Tekken Blood Vengeance - 2011:
A Namco 2011-ben megjelenített filmje, mely jobban sikerült, mint az előző kettő, bár szerintem a karakterek fontosságát itt is ki dobó kockázták.
Az biztos, hogy canon, tehát valóban köze van a játék főcselekményéhez, de hogy mikor játszódik, passz, mivel sokszor a Tekken 6 előzményére utalnak, néha pedig a Tekken 7-re utalnak (azon belül is arra, hogy Xiayou lenne a Tekken 7 fő-főszereplője, Jin pedig a Final Boss, megszakítva ezzel a "csak Mishima nyerhet Tekken bajnokságot" hagyományt).
Összegezve a Tekken sorozat szerintem a világ legjobb verekedős játék sorozata a Street Fighter és Virtua Fighter mellett. Már alig várom a Tekken 7 és Tekken Tag Tournament 2-t.
Igen, jól látjátok, az ott a Vince és Fight Club között valóban az Anime Manga Palota logója. Ugyanis mi, az Anime Manga Palota szintúgy szeretjük a Tekken-t, és támogatjuk is a Tekken versenyeket. Így úgy döntöttünk, hogy a Harmadik Országos Tekken Versenyt egy eredeti bontatlan Tekken Hybrid és egy szintén eredeti bontatlan Tekken filmmel támogatjuk. Remélem a nyertesek örülni fognak nekik.
Na, a viszont látásra! A maszkos pankrátorokat meg messsziről kerülni, ha jót akartok magatoknak....
Szerző: Mangekyo22
4 komment
Címkék: konzol a hónap videojáték tekken február mangekyo022 témája honap temaja
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek