A Hónap Témája (Február) - "Oldbie Vagy Newbie", Avagy Generációk Harca
2013.02.16. 17:19
Szegasztok!
Hosszas kihagyás után újra itt egy hónap témája, melyben egy már igen régóta elgondolkodtató témáról szeretnék beszélni. Ez pedig nem más, mint a "oldbie vs newbie", avagy generációk harca.
De mit is takarnak az "oldbie" és "newbie" jelzők? Nos, oldbie alatt a "régebbi" filmeket, videojátékokat és animéket/rajzfilmeket értjük, általában 2000 előtt időkre kell gondolni, míg "newbie" alatt a jelenlegi felhozatalt kell érteni, legyen szó szintén akár videojátékról, filmről vagy animeről/rajzfilmről. S ennek a kettő összehasonlítása a "generációk harca".
Lényege, hogy a két generációt hasonlítjuk össze és összegezzük, hogy melyik volt jobb vagy rosszabb. Mindenki helyet foglal valahol, s nagyon kevesen ugyan, de néhány a kettő között vannak. Nézzük meg a három legjelentősebb szórakoztatási ipart.
I.Videojátékok
Nagyon sok régi videojátékos, főleg akik már a SNES és SEGA Megadrive vagy PS és N64 idők óta játszanak igen sokszor, esetek 90%-ban jogosan bírálja a mai játékokat. Hogy miért?
Elsősorban a nehézségi szint hihetetlenül ledegradálódott mélyrepülése miatt, ami azért gáz a játékoknál, mert ma már egy játék Hard-on való kivitele valóban fele annyi kihívást sem jelent, mint pl egy régi SNES játék kivitele. Emelet nagyon lebutították a játékokat, kaland játékok ma már szinte nem is léteznek, ahogyan az ügyességi platform játékokat is lecserélték az egyetlen ütéssel 1000 ellenfelet lekaszaboló Hack'n Slash műfajra, mely nem lenne rossz, ha nem vették volna el a gondolkodásra való ösztönzést. Amíg régebben rengeteg különböző műfaj létezett, ma már lecsökkent a sport-hack'n slash-fps műfajra. De ami valóban felháborító, az a játékos elbutítása, amikor már nem is a pályák közepén vannak a checkpoint-ok, hanem már alig 1-2 centire.
Régebben a játékok nehezebbek voltak, s ez tény. Pl a Defender című játéknál meg kellett tanulnod az ellenfelek mozgását és a pálya felépítését, s így is jó, ha eljutottál a harmadik vagy negyedik pályára s eközben jó, ha már 6-7 órát töltöttél a játékkal, míg ma bárki röhögve kitudja vinni 4 óra alatt a GTAIV-et Hard-on.
A játékélmény is ég és föld, méghozzá azért, mert a régi játékok nem voltak agyon script-elve - bár tény, nem is volt sok lehetőség -, míg ma pl ha nem oda ugrassz, ahova a játék akarja, akkor kampec, kezdheted csak azért újra, mert nem X-pontra akarja a játék, hogy ugorj, hanem Y-re, ami ma már szinte röhejesnek hangzik főleg "Open World" játékoknál, ahol elméletileg a szabadságnak kellene lennie a fő tényezőnek.
A játékidő meg egyenesen pofátlan rövid! Míg régen a játékok játékideje (na, jól megmondtam) kb 15-20 óra volt, s ez a RPG játékoknál akár 100 órára is kijöhetett, addig a mai játékok 70%-a max 4 óra hosszú (pl Soul Calibur 5 Story módja 2 óra hosszú normal-on). Szóval ha már kiadunk kb 10000+ forintot egy játékra, akkor ne 2 órás semmit kapjunk érte.
A kreativitás is vissza lett véve egy pár decivel, mivel ma már a játékok 60%-a valamely régi sorozat 184-ik része (lásd Call Of Duty, Resident Evil, FIFA. DMC, Megaman, Medal Of Honor stb...), ami önmagában nem lenne baj, ha nem úgy intéznék, hogy teljesen megváltoztassák a játékot.
Legfájósabb pedig nem más, mint a játékosok lehúzásának újabb lépcsője, a DLC, avagy a letölthető tartalom, mely annyira át esett a ló túloldalára, hogy ma már nem csak 1-2 fegyver vagy ruha miatt kell még külön kifizetned + 1000-2000 forintot, hanem van, hogy magát a befejezést (!) kell megvenned külön DLC-ben! Vedd meg a játékot, oszt ha kiszeretnéd vinni vedd meg még a végét is külön... na, az ilyen "ötletek" mehetnének el az illattalan pinába.
De persze ne felejtsük el, hogy amennyi negatív hibája van eme generációnak, ugyanakkor annyi jó is történt!
Pl ma már sokkal könnyebben tudunk egymással játszani online, grafikailag és zeneileg szebbek lettek a játékok, így is jelennek meg csodálatra méltó címek stb.
A legfontosabb pedig az, hogy nem szabad elfelejteni, hogy ahogyan nő a piac, új vásárlók felé is kell nyitni. Nekik lehet, hogy pl a PS7 vagy XBOBX720 játékai lesznek túl könnyűek és bénák, de hát ha nyitni kell az új vevők felé, akkor nem lehet csak azokat kiszolgálni, akik 10-20 éve játszanak. Szóvak szerintem minden hibájával együtt így is jelennek meg ma olyan játékok, melyek méltó ellenfelei lehetnének néhány klasszikus kult címnek.
II.Animék
Na igen, itt már nem annyira rózsás a helyzet, mint a videojátékoknál, főleg hogy sajnos igazuk van azoknak, akik szerint 2000 óta a "moe" megjelenése csak elcsúfított a műfajt.
Míg régebben pl a Shonen fight-okban a férfiak sportosak, izmosak és főleg "macho"-k voltak, addig ma már a helyüket a "gay generation" vette át, vagyi a testleépítő model bishi-k. De a lányok sem jártak jól, ugyanis ma már minden anime főhősnője szinte majdnem lapos mellű tsundere, akik annyira idegesítők, hogy már fáj az embernek akár a hangjukat kölcsönző seiyuu-kat hallgatni.
A rajzolás ugyan élénkebb és színesebb lett, de sajnos az animék 70-75%-nál rondább is, gyakoribbak lettek az animation fail hibák is, s a hangulat meg történet helyét is sajnos a fansetvice vette át.
Természetesen ennek ellenére jelenek meg jó animék, de sajnos már olyan kevés, hogy bevallom, az utóbbi 1-2 évben jó, ha 1-2 animét néztem a szezonok szerint, míg inkább a régebbi animéket néztem.
Szóval nem csoda, hogy egyre kevesebben néznek animéket, hiszen talán eme szórakozási ipar az, ami tényleg hanyatlóban van. De persze én bízok benne, hogy még jelennek meg új s főleg jó minőségű animék.
III.Filmek
Eme szórakoztató ipar szerencsére stabilan tartja magát, viszont a Twilgith-al itt is megjelentek a "gay protagonist"-ok, akik már csak jelenlétükkel hazavágják a férfiasságot pl egy akció filmben, s egyedül a rossz ízlés ficamban szenvedő tiniribiknek jönnek be.
A filmek többségénél kezd eltűnni a történet s már csak alibiként van jelen, hogy miért is kell pl szurkolnunk a hősnek, a paródia műfaj (főleg Leslie Nilsen eltávozásával) eltűnt s a helyüket a gusztustalan fingós-hányós "paródia filmek" (Bazi Nagy Film, Csajozós Film, Katasztrófa Film stb...), a horror filmek már inkább akció filmek mintsem valódi horror filmek s ma már annyira kivan fulladva az ipar, hogy kénytelenek voltak régi klasszikus filmeket remake-elni, melyek bizonyos filmeknél megint csak visszafelé sült el.
De szerencsére itt is még elég jó a helyzet, hiszen pl az akció filmek még dögösebbek és látványosabbak lettek, valamint még így is készülnek jó vígjátékok.
Konklúzió
S hogy mi az én véleményem? Nekem meggyőződésem, hogy pl nekem hiába tetszett jobban néhány régebbi film vagy játék, ma már a piac ezt kívánja, s a mai közönség számára ez kb annyira jó, mint anno nekünk a Dragon Ball, Crash Bandicoot stb.
Szóval minden generációnak megvan a maga szépsége és csodája. S szerintetek melyik a jobb? A régi vagy az új? Én mindenesetre mindenhol megtalálom kedvencemet!
Szerző: Mangekyo22
13 komment
Címkék: retro film videojáték anime mangekyo022 honap temaja a honap temaja
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Palacsintaxx · http://raven01988.wordpress.com/ 2013.02.16. 17:54:50
Az animék rajzolása miatt pedig én is sírok, elrontják vele az egész történetet, mégha egy tökösebb karaktert is akarnak ábrázolni, az utóbbi időben volt egy egész jó sorozat ahol főhős végre hmm igen férfi volt a javából :D Hagure Yuusha no Estetica a története viszont irdatlanul :D öhm hááát sz*r . Azért mégis szórakoztató és üdítő ilyen próbálkozást látni a mai piacon ,ahol azért a srác alapvetően normális.
zriff 2013.02.17. 12:11:04
xxroland23 2013.02.17. 15:07:55
-Legyen benne egy 0 IQ-val rendelkező idegesítő srác
-Idegbajos nőszemély
-Emó-s barát-ellenfél
-Fillerek de dögivel
-30 rész után fujjon ki a lelkesedés
-Fanservice
-Túldrámázás
Ennyi. Meg azt sajnálom még nagyon hogy animékból mára kiveszett az a báj ami miatt megkedveltem őket kiskoromban.
www.oocities.org/tokyo/fuji/8509/linafang.jpg
Főképp a röhögésre sarkalló arckifejezések hiányoznak.De azért még ma is szeretem ezt a műfajt hiszen ott a Slayers amin annyit lehet röhögni mint az állat vagy épp a Ranma 1/2.
@zriff: Múmia és Die Hard remake??? WTF? Sorter és Blacksheep agyvérzést kapnak ha megtudják. A Sin City az tényleg üt mint a kő de azért a Batman széria is jó lett.
zriff 2013.02.17. 16:03:23
Palacsintaxx · http://raven01988.wordpress.com/ 2013.02.17. 19:07:26
Palacsintaxx · http://raven01988.wordpress.com/ 2013.02.17. 19:08:26
Ronin1337 2013.02.18. 05:45:24
BlackSheep89 · http://baaadmovies.blog.hu 2013.02.18. 13:57:38
Viszont a mai játékok valóban a közelébe sem érnek a régi klasszikusoknak, nagyjából azok miatt, amiket leírtál. Főleg a kihívás hiánya, ami nagyon szemet szúr, illetve szerintem már az állandó xp-gyűjtögetés is baromi unalmas.
Én speciel kb 2007-ig követtem hűségesen a videójátékokat, az azóta eltelt 5 év egy csúnya mélyrepülés volt. Persze, születtek ott is mesterművek, de közel sem annyi, mint azelőtt. Talán majd most, ha beindul a következő generáció, hátha, bár én félek, hogy ez már csak és kizárólag két dologról fog szólni: grafika és multiplayer, a többi senkit nem fog már izgatni.
Én ezt nagyon sajnálom, de azt se tartom kizártnak, hogy a mi generációnk csak szimplán kezd felnőni :(
Mangekyo22 2013.02.18. 14:54:49
Viszont nem hinném, hogy oldbie lennék, hiszen a Top 20 kedvenc játékom listáján olyanok szerepelnek, mint pl Uncharted, Catherine, InFamous, amit pont eme generációsak.
A Soulc Calibur 5 nagyon jó példa volt, s jobban is belemehettem volna (pl nulla új karakter csak új köntös, offline játékmódok nevetséges kiherélése, béna online multi, nulla titkos tartalom csak DLC stb), de most csupán a játékidőre hoztam elő, mint példa.
S mint írtam, én véleményem, hogy régen is és ma is vannak jó játékok, de az arányok sajnos a régi játékok számára billenti a mérleget, mind szavatosság, mind minőség terén.
@BlackSheep89:
Én meg annak ellenére, hogy mennyire vártam bizonyos címeket, a mai napig nem vettem meg, mert találtam valami kifogást, hogy miért ne.
Szóval igen, vagy mi öregszünk, vagy meg "kezdjük kinőni".
:{) MIKI (}: · http://machinimak.wordpress.com/ 2013.02.18. 19:22:47
Ronin1337 2013.02.18. 21:31:48
Mangekyo22 2013.02.19. 06:47:53
Kevés karakter s harcstílus van (még a negyedik részben is több volt), melynek hála a karakter "generálás" sem javít, s amik vannak, azok rohadt bénák s ha 10 online játékosból 8 csak az AC-ből kölcsönzött Eizo-val nyomul, érdemes elgondolkodni.
Mely játékokra lehet mondani, hogy a multin van a hangsúly? Tekken Tag Tournament 2, Sonic & SEGA All Star Racing, Playstation All Star Battle Royale, Dead Space 3, Uncharted 3 stb... na ezek valóban a multin vannak kiéleződve s még a single kampányaik is jók! Ez kérem csak olcsó lehúzás, mely erősen szembe köpte a rajongókat egy kb nulla offline móddal, egy még nullább sztori móddal, el Twilight-osított szereplőkkel és egy harmat gyenge online multival amit minden második C kategóriás játék multija ver.
Az SC3 sztori módja több szempontból is király volt viszont! Ugyanis nem csak, hogy volt külön egy Chronicles Of The Blade különleges sztori mód az eredeti mellett (mely bőven kitolta + 6 órával), de minden karakternek minimum 2 megnyerése volt mint a Soul Blade-ben, ami a legelső játék volt a sorozatban!
Utolsó kommentek