Miután az 1995-ben mozivászankra került, Sylvester Stallone és Rob Schneider főszereplésével beharangozott Dredd bíró enyhén szólva nem nyűgözött le, kissé visszafogottan álltam hozzá a reboothoz, mely a hazai forgalmazásnak hála fél év csúszással érkezett csak meg hozzánk. Most azonban, hogy megnézhettem, ki merem jelenteni, hogy a Dredd 3D az utóbbi évek egyik legszínvonalasabb képregény-adaptációja.



TÖRTÉNET

Egy - a filmben megmagyarázásra nem kerülő eredetű - katasztrófa következtében a Föld lakói kénytelenek Metropolisz grandiózusságú méreteket öltő Megavárosokban élni, melyeknek lakószáma sok esetben meghaladhatja akár a 800 millió főt is. Lévén, hogy kontinens nagyságú betondzsungelekről van szó, a bűnözés napról-napra feljebb és feljebb ugrik a statisztikákat ábrázoló masszív papírtömbök listáján, így mihamarabb fent kell tartani a rendet, amit a Bírák végeznek, főként a Karl Urban által játszott legendás Dredd. Dredd eddigi legnagyobb missziója, hogy legújabb partneréből különféle ügyes-bajos feladatok elvégzésére képes profi igazságfenntartót kovácsoljon, ám ez távolról sem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik, ugyanis a Megavárosok alvilágának koronázatlan királynője, Mama, minél inkább arra törekedik, hogy Dredd, és újonc társa, Anderson (akit a gyönyörű Olivia Thirlby játszik) pokolra jusson. Ugyan a történet egy több, mint féltucat filmnél elsütött klasszikus akció-armada háttérelemeinek fenntartására szolgáló mákszemnyi mellék - bár, legyünk őszinték, egy keblárövekkel felvértezett biggyesztett, szájú robotzsaru címszereplésével készült film esetében a történet annyit számít, mint Arnold Schwarzeneggernek az amerikai akcentus elsajátítása - a Dredd 3D-t nem is igazán a történet, hanem a karakterek, a látvány, a zenei aláfestés, és a mérhetetlen brutalitás teszi a műfaj ékkövévé. Mintha Batman és a T-1000-es egyik nap olyan szinten berúgtak volna, hogy másnaposságuk legyűrése alatt megnézték volna a Rocky-t, és lemosták volna a ránctalanító krémet Lena Headeyről.

KARAKTEREK
A főszereplő, Dredd, egy mindenre elszánt, vérbeli bíra, aki egy fagylaltkehely otthon való elfogyasztása miatt is kilő a téridőkontínumból. Hangja olyan, mintha John Williams egy sajtreszelővel komponálta volna meg a Jurassic Park főcímdalát, szerelése úgy néz ki, mintha Bruce Wayne a vaterán elsózta volna a Rha's Al Ghul ellen bevetett keblárruciját, fegyverének pedig több funkciója van, mint ahány biciklitolvaj él ebben az országban. A másik főszereplő, Anderson, egy egyszerre gyönyörű és kiszámíthatatlan két lábon járó golyózápor, aki mintha Xaviertől vett volna magánórákat, mert olyan szinten tud olvasni az emberek gondolataiban, hogy azt Kerekes Charlie jól megirigyelné. A főgonosz, Mama, egy utcasarkon álldogáló prostiból lett Két/Arcot idéző skizofrén gengszter-császárnő, akinek ugyan végső összeütközése Dreddel keményebb is lehetett volna, egy majonézes tonhalszendvicsnél is gyorsabban fogyasztható bosst faragott belőle az író-kvartett Szép volt, srácok.




LÁTVÁNY

Habár a film az alacsonyabb költségvetésű produkciók széles tárházának újabb háziállataként tűnt fel a porondon, mint kiderült, koldusnak is lehet lézerkardja: a látvány egyszerűen odabasz. Rég láttam olyan CGI-t, ami olyan szinten megdolgozta volna az ember gyomrát, mint ez. A digitális vér ezúttal közel sem olyan zavaró, mint a Feláldozhatók első és második részében - sok helyen tényleg azt hittem, hogy valakinek ott bizony ki lett loccsantva az agya. Őszintén szólva meg is lepett, hogy nálunk a film 16-os besorolással megúszta.

ZENE
Na, ezt nevezem én vonzó zenének. Egyszerű, sőt, az elolvasása nélkül szinte értelmezhetetlen szöveg, váltakozó ritmusú, lendületes mixekre írva - ez kell egy ilyen stílusú filmhez, nem az orchestra. Bár az se lenne rossz. (*Khm* Sötét lovag: Felemelkedés. *Khm*)




VÉGSŐ ÍTÉLET (Ítélet. Értitek?... Na, jó hagyjuk a szóvicceket...)

A Dreddet látni kell. Moziban, DVD-n, Blu-Ray-en, egyremegy - ezt a filmet még az is nyugodt szívvel megnézheti, akinek gőze sincs az egész Dredd-mítoszról, mert nagyon elegánsan el van magyarázva a film első öt percében. Sajnos hallottam, hogy a film csúfosan megbukott az amerikai pénztáraknál, ezért az ígért második és harmadik rész több, mint valószínű, hogy jegelve lett, ettől függetlenül tessék jegyet váltani rá, és összekaparni azt a 20 milliót, ami még a második felvonásért felelős stábnak szükséges. Popcornt és kólát nem ajánlok fogyasztásra, mert ennek a filmnek néhol igencsak groteszk jelenetei vannak, így, akinek nem acélból van a gyomra, biztos, hogy szélnek fogja ereszteni azt a korty szénsavas üdítőt. A 3D-ről pedig annyit, hogy nem vesz el, de nem is ad hozzá a filmélményhez, így, ha a sima, 2D-s változatot választod, semmit nem fog levonni a Dredd értékéből. Összegezve tehát egy kötelező darab, ami megérdemelné a felapott hájpot, ami mostanában körülöleli az ilyesfajta stílusú akciófilmeket, csak ennek azokkal ellentétben lelke is van, és lojális a rajongóihoz. Szép volt, Dredd. Szép volt.

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://animemangapalota.blog.hu/api/trackback/id/tr405033155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Palacsintaxx · http://raven01988.wordpress.com/ 2013.02.06. 11:00:37

Hmm az utóbbi évek legszínvonalasabb képregény adaptációjaaa ?:P Mi van a Kick Ass-el ? vagy az amerika kapitánnyal ?:D vaaagy a vasemberrel ?:D

Kvakond · http://animereview.freeblog.hu 2013.02.17. 00:54:56

80as évekbeli kazettás mozi. 2012-ben. A kóla és popcorn szerintem kötelező. Nem olvastam a képregényt, így nem tudom megítélni, hogy milyen adaptáció, de semmi olyat nem láttam, amiről ódákat kéne zengeni.

Lehet, hogy a nosztalgia beszél belőlem, de anno a Stallone változat sokkal inkább megragadta a fantáziámat.

bbbarniii 2013.02.24. 16:17:11

@Palacsintaxx: Látszik, hogy nem olvastad el teljesen az irományomat. Az EGYIK legszínvonalasabb, nem A legszínvonalasabb. A Kick-Ass valóban szórakoztató volt, a Vasember is elment, de az Amerika Kapitányt nem hiszem, hogy a jobbak közé sorolnám.

@Kvakond: A '95-ös Dredd szerintem egy elképesztően pocsék film. Ennyi. Persze, ez nyilván szubjektivitás kérdése, de számomra az a film maga volt a Förtelem, nagy F-fel. Nem elég, hogy annyi köze volt a képregényhez, mint a golyós számológépnek Mark Zuckerberg bal agyféltekéjéhez, de Stallone mindössze néhány jelenetben hordta a sisakot, Schneider pedig a világból kiüldözött, olyan felfoghatatlanul idiótán játszott. A '80-as évek feeling valóban megvan (hiszen a Die Hard első részének klausztrofóbiku szituációja a film koncepciójának egyik alappilére), de nem mondanám, hogy olyan minőségű is, mint az akkoriban készült akciómozik. Azokat úgy lehagyja, mint Flash az InterCity-járatot.

Kvakond · http://animereview.freeblog.hu 2013.02.24. 16:27:16

@Barnileonidasz: "de nem mondanám, hogy olyan minőségű is, mint az akkoriban készült akciómozik"

Te nem, de a többség igen. Nem véletlenül használtam a 80-as évek jelzőt, és rossz értelemben tettem. Ha pedig minőségnél járunk, ordított az egészről az alacsony költségvetés. Azt elismerem, hogy a kevés pénzből a lehető legtöbbet hozták ki.

A film teljesen nézhető volt, de szerintem minimum túlzás úgy csinálni, mintha bármi maradandót alkottak volna. És ezt nem csak azért mondom, mert egy akciófilm. Azért mondom, mert egy tucat-akciófilm.
süti beállítások módosítása